Autokoulu muuttuu kolmivaiheiseksi

Nykyiset B-kortin suorittamisen ensimmäinen ja toinen vaihe muuttuvat perus- harjoittelu- ja syventäväksi vaiheeksi. Oppimateriaalia uusitaan, ja kokelaiden tueksi tulee myös verkkopohjaista opetusta sekä lisää ajotunteja.

Kotimaa
Liikenneministeri Merja Kyllönen ajaa simulaattoria.
Liikenneministeri Merja Kyllönen ajoi simulaattoria Helsingissä perjantaina 21. syyskuuta Autokoululiiton tilaisuudessa, jossa keskustelltiin uudistuvasta kuljettajaopetuksesta.Markku Ulander / Lehtikuva

B-luokan ajokortin suorittaminen muuttuu osana ajokorttiuudistusta. Henkilöauton rattiin tahtovien koulutus muuttuu kolmivaiheiseksi. Uudistuksen myötä ajotunteja lisätään neljällä. Opetuksesta on tarkoitus tehdä entistä vuorovaikutteisempaa ja kuljettajan omaa vastuullisuutta korostavaa.

Nykyisen kuljettajaopetuksen ensimmäisen ja toiseen vaiheen väliin lisätään palautejakso, johon kuuluu myös itseopiskelua. Nykyistä kakkosvaihetta kutsutaan uudistuksen myötä syventäväksi vaiheeksi. Opetuksen määrän kasvaessa autokoulun hinnan arvioidaan nousevan keskimäärin muutamia satoja euroja. Autokouluhinnat vaihtelevat jo entuudestaan paljon eri puolilla maata.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) uskoo uudistuksen parantavan liikenneturvallisuutta ja myös ympäristöasioiden huomioimista liikenteessä. Juuri ajokortin saaneiden kuljettajien onnettomuusriski on viisinkertainen muihin kuljettajiin verrattuna.

Uutuutena ajo-opetukseen tulee ryhmäajo.

Idea on kokeilla, kuinka matkustajat kyydissä vaikuttavat nuoreen kuljettajaan.

Jarmo Jokilampi

- Idea on kokeilla, kuinka matkustajat kyydissä vaikuttavat nuoreen kuljettajaan, kuvailee Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Suuri osa nuorten kolareista ajetaan viikonloppuisin ja useita matkustajia kyydissä.

Suomen autokoululiitto kertoo esimerkiksi ajo-opettajien antaneen innostunutta palautetta uudistuksesta.

- Uskomme tämän vaikuttavan liikenneturvallisuuteen hyvin nopeasti, kuten vuodentakainen mopokorttiuudistuskin vaikutti, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Mopokorttiuudistuksen jälkeen mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 40 prosenttia. Tosin myös mopoja on hieman entistä vähemmän.

Esimerkiksi monissa muissa Euroopan maissa on katsottu hyväksi pidentää tuoreiden kuljettajien opetusta. Suomen ajokorttiuudistus toteutetaan ensi tammikuussa.