yle.fi-etusivu

Tämä kilpi on autokoululaiselle teoriakokeen vaikein

Trafin selvityksessä lisäkilpi sekoittaa lähes 40 prosenttia teoriakokelaista. Yle Uutiset listaa teoriakokeen viisi vaikeinta kuvakysymystä.

Kotimaa
Liikennemerkkejä.
Jyrki Valkama / Yle

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tarkistaa ajokorttiin vaadittavan teoriakokeen kysymykset ennen vuodenvaihteen lakimuutoksia. Kirjalliset koekysymykset on katsottava läpi siltä varalta, etteivät ne ole ristiriidassa uuden lain kanssa.

Teoriakokeessa kysytään muun muassa ajo-oikeussäädöksistä eli siitä, minkälaisella kirjainluokalla saa kuljettaa mitäkin ajoneuvoa. Ensi vuoden alusta tulee kuitenkin uutena käyttöön liikennetraktoriluokka.

Liikennesäännöt eivät sinällään muutu eikä teoriakokeen kuvia tarvitse uusia. Autokoulun teoriakoe on suoritettu nykyisillä liikennetilannekuvilla yhteensä puoli miljoonaa kertaa.

Muun muassa tästä syystä Trafi ei voi levittää teoriakokeen kuvia. Ylitarkastaja Mika Hotti luonnehtii kuvien määrää riittäväksi, mutta ulkoa opeteltavaksi.

Olen monesti miettinyt, onko tilanne liian vaikea.

Mika Hotti

Esimerkiksi Saksassa kuvia on noin 100-kertainen määrä, Hotti vertaa.

Hotti selvittää säännöllisesti, mitkä liikennetilanteet ovat autokoululaisille kuvavastausten perusteella hankalimpia. Hotti kertoo viisi vaikeimpiin lukeutuvaa kuvakysymystä viimeisimmässä, tuhansien koevastausten otannassaan. Yksi kysymys oli ylitse muiden:

Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta -liikennemerkki.
Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta -liikennemerkki.Tiehallinto

1. Väistämisvelvollisuus, kun liikennemerkki osoittaa etuajo-oikeutetun liikenteen suunnan.

Kärkikolmion alla voi olla lisäkilpi, jossa etuajo-oikeus on paksulla viivalla ja väistämisvelvollisuus ohuemmalla. Noin 40 prosenttia hämääntyy lisäkilvestä ja vastaa väärin. Trafin ja liikennekouluttajien neuvotteluissa on pohdittu näiden lisäkilpi-kuvien poistamista kokeesta, mutta ne on silti päätetty säilyttää tarpeellisena opeteltavana asiana.

- Olen monesti miettinyt, onko tilanne liian vaikea, Hotti kommentoi.

2. Ajojärjestys vasemmalle käännyttäessä.

Erilaisiin liikennetilannekuviin vastataan tasaisesti väärin, kun kuljettaja on menossa risteyksestä vasemmalle - tilannetta koskevia kuvakysymyksiä on teoriakokeessa viisi. Vasemmalle kääntyminen on vaarallisimpia tilanteita liikenteessä.

3. Yksisuuntaisen tien vaihtuminen kaksisuuntaiseksi.

Muutoksesta kertoo risteyksen liikennemerkki, jossa on kaksi erisuuntaista nuolta rinnakkain. Yksisuuntaisia teitä on usein suurimpien kaupunkien keskustoissa, mutta harvemmassa pienilllä paikkakunnilla.

4. Liikenteen ohjausmerkkien keskinäinen hierarkia.

Ensimmäisenä noudatetaan liikenteen ohjaajaa kuten poliisia, sen jälkeen valoja. Jos valot eivät toimi, pätevät liikennemerkit. Teoriakokeessa moni väistää virheellisesti kärkikolmion mukaan, vaikka vihreä palaa.

5. Takana tulevan liikenteen seuraaminen.

Esimerkiksi kaistanvaihtokuvissa töppäys sattuu tyypillisesti, kun huomaamatta jää taustapeilissä lähestyvä kulkuneuvo.

Suomessa hylätään suurin piirtein 20 prosenttia B-ajokortin teoriakokeista.