Koe uusi yle.fi

Fazer tietää kymmenyksen kaakaonsa alkuperästä

Suklaayhtiö otti kantaa hyväntekeväisyyskampanjansa herättämään kritiikkiin. Fazer kertoo parantavansa vastuullisuuttaan kaakaonhankinnassa. Yhtiön käyttämästä kaakaosta 10 prosenttia on jäljitettyä ja 30 prosenttia vastuullisesti hankittua.

Kotimaa

Fazer julkaisi keskiviikkona tiedotteen, jossa se kertoi parantavansa vastuullisuuttaan kaakaonhankinnassa. Yhtiöstä kerrotaan, että tiedote on seurausta keskustelusta, jota on käyty sosiaalisessa mediassa viime päivinä.

Syyskuun alussa Ylioppilaslehden päätoimittaja ja sittemmin ainakin Helsingin Sanomien ja Voima-lehden kolumnistit kritisoivat Fazerin mainoskampanjaa. Kampanjassa yhtiö kertoi, että se lahjoittaa jokaisesta myydystä Fazerin Sinisestä viisi senttiä koulun rakentamiseen Norsunluurannikon Biébyn kummikylässä.

- Ei tiedote ole varsinainen vastine kolumneille, mutta halusimme osaltamme osallistua keskusteluun, kertoo Fazer Leipomot ja Makeiset -yhtiön viestintäjohtaja Leena Majamäki.

Majamäen mukaan Fazer sai positiivista palautetta hyväntekeväisyyskampanjastaan kesällä kampanjan aikana, mutta kritiikin äänet nousivat esille kolumnien jälkeen. Kolumnistit huomauttivat, että Afrikkaan voitaisiin hankkia koulu lähes sillä hinnalla, jonka Fazerin kampanjamainos Helsingin Sanomissa maksoi.

- Olemme puhuneet asiasta ja otamme opiksi kritiikistä. Ehkä olisimme voineet tehdä joitakin asioita toisin, Majamäki kommentoi.

Majamäki ei ota kantaa sen tarkemmin, mitä yhtiö olisi voinut tehdä toisin.

Jäljitettävyyttä yritetään parantaa

Fazer kertoo tukeneensa Biébytä vuodesta 2007. Yhtiön tavoitteena on jäljittää käyttämänsä kaakaon alkuperä vuoteen 2017 mennessä. Tämän vuoden loppuun mennessä yhtiön kaakaohankinnoista vastuullisen kaakaon osuus on tarkoitus nostaa 30 prosentiin.

Jäljitettävän kaakaon osuus nousee noin 10 prosenttiin. Jäljitettävyys tarkoittaa sitä, että kaakaon alkuperä tiedetään varmasti.

- Jäljitettävän kaakaoraaka-aineen ostot ovat tänä vuonna yhteensä noin 700 tonnia, joka on noin kymmenys käyttämästämme kaakaosta, Majamäki tarkentaa.

Fazer tekee yhteistyötä Source Trust -organisaation kanssa ja ostaa UTZ-sertifioitua kaakaota. Source Trust kertoo olevansa voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoite on parantaa vijelijöiden elinoloja. UTZ:n verkkosivut kertovat, että UTZ-merkintä takaa ympäristöystävällistä viljelyä ja parempia oloja kahvin, teen ja kaakaon viljelijöille.

- Olemme valinneet UTZ-sertifioidun kaakaon arvioituamme, miten eri vastuullisuuskriteerit mielestämme täyttyvät parhaiten, Majamäki kertoo.

Fazerin kampanja toi yhteensä liki 140 000 euroa Norsunluurannikolle rakennettavaa koulua varten.