1. yle.fi
  2. Uutiset

Nolo markkinointi ei kannata koululle

Kisa nuorten sielusta käy oppilaitosten kesken kovana. Markkinoinnissa kannattaa välttää selvien valheiden lisäksi silkat noloudet kuten tekonuorekkuus ja väkisin väännetyt kielipelit. Toisaalta mikään imagokikka ei auta, jollei mainonnan takana ole kiinnostavaa tarjottavaa.

Kotimaan uutiset
City-lehden päätoimittaja Maria Pettersson
City-lehden päätoimittaja Maria PetterssonRaila Paavola / Yle

Markkinointi on usein ainoa keino tuoda eri oppilaitoksia nuorten tietoisuuteen. Mikään kikka maailmassa ei kuitenkaan saa isoja joukkoja valitsemaan koulua pelkästään imagoperusteella, vaan kaikki lähtee sisällöstä:

- Jos ei ole hyvää opetusta ja kiinnostavia tutkintomahdollisuuksia, markkinoinnilla ei tee oikeastaan yhtään mitään, sanoo City-lehden päätoimittaja Maria Pettersson. Hän esitteli ammattikorkeakoulujen viestintäpäivillä Kokkolassa näkökantoja markkinointiin ja nuorten saavuttamiseen.

Pääpainon oltava netissä

Maria Pettersson liputtaa netin kunnossaolon puolesta: tarjolla on oltava helposti löydettävää ja oikeaa tietoa. Läpikäymiensä oppilaitosten sivujen hän arvioi olevan kohtuullisella keskitasolla. Usein sivut ovat kuitenkin sekavia ja niillä on liikaa tavaraa.

Opiskelupaikan valinta on sen verran iso asia, että halvalla imagokikkailulla tai ärsyttämisellä ei kannata ratsastaa.

Oppilaitosten televisiomarkkinointi ärsyttää osaa katsojista. Petterssonin mielestä ärsyttäminen on hyvästä, kunhan vain ärsyttää oikeaa porukkaa.

- Kannattaa tehdä mainoksia, jotka miellyttävät haluttuja opiskelijoita ja muut saavatkin mielellään ärsyyntyä. Toisaalta opiskelupaikan valinta on sen verran iso asia, että halvalla imagokikkailulla tai ärsyttämisellä ei kannata ratsastaa.

Älä ole nolo

Painettua markkinointia Pettersson pitää täysin turhana "puiden murhaamisena". Olennaista on panostaa nettiin. Mutta missä tahansa nuoria kalasteleekin, pitää muistaa varoa olemasta nolo.

- Nuorekas on lähes nuoren vastakohta eikä slangi toimi ikinä. Väen vängällä väännetty murre tai nuorekkuus paistaa läpi ja nuori haistaa nolouden kilometrien päähän.

Nuorekas on lähes nuoren vastakohta eikä slangi toimi ikinä.

Myös hyvän meiningin lupaaminen on kyseenalaista, jopa valheellista.

- Markkinointia tehtäessä ei voi mitenkään tietää, onko tuleva meininki hyvä vai ei, sanoo Pettersson.

Hyväksi esimerkiksi hän nostaa venäläisen oppilaitoksen kampanjan, jolla opettajat halusivat kertoa, että heillä on töissä hienoja ja kiinnostavia tyyppejä. Päätettiin, että jos 100 000 tykkää, opettaja jodlaa kansallishymnin. Puolesta miljoonasta tykkääjästä taas rehtori tekee benjihypyn.

- Ei tällainen kerro oppilaitoksesta, mutta tyypeistä se kertoo: tällaista me ollaan valmiita tekemään teidän hyväksenne. Että nyt vain kaikki rehtorit tekemään benjihyppyjä...

Lue seuraavaksi