Koe uusi yle.fi

Miten yritykset voisivat parantaa vastuullisuuttaan?

Fazer ilmoitti tänään torstaina parantavansa vastuullisuuttaan kaakaonhankinnassa. Yhtiöstä kerrotaan, että tiedote on seurausta keskustelusta, jota on käyty sosiaalisessa mediassa viime päivinä. Häiritseekö sinua se, ettet tiedä ostamasi tuotteen raaka-aineiden alkuperää? Pitäisikö muidenkin yritysten panostaa enemmän vastuullisuuteen?

Osallistu
Fazerin Sininen -suklaan valmistusta Fazerin tehtaalla Vantaalla.
Fazerin Sininen -suklaan valmistusta Fazerin tehtaalla Vantaalla.Markku Ulander / Lehtikuva

Syyskuun alussa Ylioppilaslehden päätoimittaja ja sittemmin ainakin Helsingin Sanomien ja Voima-lehden kolumnistit kritisoivat Fazerin mainoskampanjaa.

Kampanjassa yhtiö kertoi, että se lahjoittaa jokaisesta myydystä Fazerin Sinisestä viisi senttiä koulun rakentamiseen Norsunluurannikon Biébyn kummikylässä.

Kolumnistit huomauttivat, että Afrikkaan voitaisiin hankkia koulu lähes sillä hinnalla, jonka Fazerin kampanjamainos Helsingin Sanomissa maksoi.

Yhtiön käyttämästä kaakaosta 10 prosenttia on jäljitettyä ja 30 prosenttia vastuullisesti hankittua.