Kaksoisraidetyöt vauhtiin lokakuussa

Kokkolan ja Ylivieskan välisen kaksoisraiteen rakennustyöt alkavat lokakuussa. Urakka tehdään kolmessa osassa, jotka kaikki ovat yhtä aikaa käynnissä ensi vuoden aikana.

Ylivieska
Kuvassa junaraide
Kalle Niskala / Yle

Työ Kokkolan ja Kälviän Riipan välillä käsittää 25 kilometriä radan peruskorjausta ja uuden rakentamista. Tasoristeykset välillä poistetaan ja korvataan eritasoliittymillä ja tiejärjestelyillä. Myös siltoja uusitaan ja sähköistysjärjestelmä muutetaan vastaamaan kaksoisraiteen vaatimuksia. Sopimus 73 miljoonan euron urakasta solmittiin VR Track osakeyhtiön kanssa torstaina.

Riipan ja Kannuksen Eskolan välillä työt alkavat vuoden 2013 alussa, Eskola–Ylivieska-osuudella puolestaan ensi kesänä. Kokonaisuudessaan kaksoisraide valmistuu vuoden 2017 puoliväliin mennessä.

Lisää vauhtia ja kuormaa

Kaksoisraide mahdolllistaa liikenteen lisäämisen, tasoristeyksien poistolla taas pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta. Tasoristeysten poistuttua henkilöjunat voivat kulkea 160–200 kilometrin vauhtia. Tavarajunat taas voivat jatkossa kuljettaa nykyistä raskaampia kuormia.

Seinäjoki–Oulu-ratahankkeen kokonaiskustannusarvio on 860 miljoonaa euroa. Siitä Kokkolan ja Ylivieskan välisen kaksoisraiteen osuus on 310 miljoonaa euroa.