Muotoilukasvatus tutustuttaa lapset designiin

Muotoilukasvatus tekee tuloaan kouluihin. Parhaillaan aiheeseen otetaan tuntumaa pääkaupunkiseudun esikouluryhmissä. Uudenmaan läänintaiteilija havittelee muotoilukasvatusta myös peruskoulujen opetusohjelmaan.

Kotimaa
Lapsia kuuntelemassa satua.
Päiväkotin Runon lapset tutustuvat muotoiluun aarrearkun tarinoiden avulla.Yle

Designpääkaupunkivuosi lähenee loppuaan ja saa yhä moninaisempia muotoja. Kaikkiin pääkaupunkiseudun esikouluryhmiin on tänä syksynä jaettu muotoilijan aarrearkut.

Vallilan päiväkoti Runossa lapset pohtivat muotoilun merkitystä arkun äärellä viikoittain. Lastentarhanopettajan Kaija Haapalinna-Lintisen mukaan lapset ovat innostuneet satuhahmo kettua seuratessaan designista.

- On hyvin innostavaa, että olemme voineet lasten kanssa etsiä designia omasta arkiympäristöstämme ja lasten elämästä.

Ketun seikkailuissa muotoilua lähestytään kenkäteeman avulla, kertoo Vantaan lastenkulttuurin päällikkö Reeli Karimäki.

Me teimme designista kuvia ja leikkasimme niitä ja laitoimme meidän omaan vihkoomme niitä.

Samira Adow

- Lähdimme siitä, että kenkä on lapsille hirveän tuttu. Kaikilla lapsilla on kenkä, miksi on kengät, miksi ketulla ei ole kenkiä, mutta ihmisellä on kengät. Päädytään siihen, että jokainen lapsi muotoilee itselleen huopatossut.

Muotoilukasvatuksesta uusi kouluaine

Uudenmaan taidetoimikunnan läänintaitelija Mari Savio toivoo muotoilukasvatusta pysyvästi peruskoulujen opetusohjelmaan. Aineen opetusta kokeillaan kuluvan lukuvuoden aikana kahdessa uusmaalaisessa koulussa.

- Meillä on työryhmä, jossa on opettajia ja Taikista porukkaa, jotka teemme parhaillaan sitä "taikinaa" siihen opetussuunnitelmaan. Suunnitelmaa laaditaan siltä pohjalta, että se mahdollisimman paljon inspiroisi lapsia ja helpottaisi opettajien työtä enemmänkin kuin vaikeuttaisi.

Muotoilu on päiväkoti Runon Piiparit-ryhmään kuuluvalle Samira Adow'lle vielä vieras käsite. Design sen sijaan kuulostaa tutummalta.

- Me teimme designista kuvia ja leikkasimme niitä ja laitoimme meidän omaan vihkoomme niitä, hän selittää.