1. yle.fi
  2. Uutiset

Pyörtymäisillään olleiden pilottien kone oli pudota Saksassa

Saksassa lähes 150 Germanwings –yhtiön koneen kyydissä ollutta matkustajaa ihmetteli rajua laskeutumista joulukuussa 2010. Kyytiläiset eivät tienneet, että koneen lentäjät olivat lähes tiedottomassa tilassa. 

tekniikka
Lentokoneen jäätyneitä siipiä sulatetaan.
Norbert Foersterling / EPA

Lufthansan omistaman Germanwings -yhtiön lento oli matkalla Wienistä Kölniin, kun vain hiukan ennen laskeutumista lentovuorossa ollut perämies ilmoitti voivansa pahoin. Perämies ei enää tuntenut käsiään tai jalkojaan.

Myös Airbus A319 -koneen kapteeni alkoi oirehtia. Pilotit ottivat happimaskit käyttöön ja perämies toisteli mayday-hätäkutsua. Torstaina julkaistusta Saksan lento-onnettomuustutkinnan BFU:n väliraportista selviää, että perämies uskoi kuolevansa.

Laskeutuminen lähes sokkona

Myös koneen kapteeni ilmoitti pian, että hän ei pysty tuomaan konetta laskuun protokollan mukaisesti. Hän ilmoitti radioon, että hänen voimansa ja keskittymisensä eivät riitä vetämään konetta ylös, mikäli laskussa menisi jotakin pieleen.

Kone laskeutui kiitoradalle aivan liian suurella nopeudella. Kapteeni ei kyennyt käyttämään edes siivekkeitä vauhdin hidastamiseksi. Koneen automatiikka teki laskeutumisen jälkeen rajun jarrutuksen.

Tutkimusraportissa molemmat lentäjät kuvailivat, että hetket ennen laskeutumista tapahtuivat kuin unessa. Kapteeni sanoi, että hänen näkökykynsä oli mennyt lähes kokonaan. Kokenut, yhteensä lähes kahdeksan tuhatta tuntia lentänyt kapteeni kuvaili myös, kuinka hänen oma hengitysäänensä aiheutti vainoharhaisia tuntemuksia.

Elektronisen makeahko tuoksu

BFU:n väliraportista selviää, että koneen ohjaamoon oli hetkeä ennen lentäjien oireita tullut ”elektronisen makeahkoa” tuoksua, joka oli hengitettäessä tuntunut raskaalta.

Lentäjien huimauksen ja raajojen puutumisen syyksi paljastui savukaasumyrkytys, joka johtui hengitysilman joukkoon päässeestä öljyhöyryistä. Höyryt aiheutti TCP, jota käytetään voiteluaineen lisäosana. Hengitettäessä se vaikuttaa hermomyrkyn lailla.

Germanwingsiä syytetään nyt siitä, että se yritti tuoreeltaan vähätellä tilannetta. Koneessa oli laskeuduttaessa matkustajien lisäksi vielä kahdeksan tonnia polttoainetta.

Lufthansan mukaan vastaava ongelma on ollut myös Airbus 380-koneessa. Nyt yhtiö kehittelee mittalaitetta, joka pystyy analysoimaan ja varoittamaan paremmin ohjaamon ilmanlaadusta.

Lue seuraavaksi