Pienet yritykset hukassa somessa

Yritykseltä sosiaalinen media vaatii ennakkotyötä, kohdennusta ja aktiivisuutta - ei kuitenkaan liikaa.

talous
Kouluttaja Marika Pöyri esitelmöi, kuvassa etualalla osa tietokoneen näyttöä, taustalla seinälle heijastettyua materiaalia .
Kalle Niskala / Yle

Viestintäkonsultti Marika Pöyrin mukaan suurin osa yrityksistä vähintäänkin seuraa sosiaalista mediaa. Pienten yritysten toimintatavat ovat kuitenkin usein vanhanaikaiset.

- Ei ymmärretä esimerksi Facebookin luonnetta vaan vanhat verkkosivut tai tiedotteet siirretään sellaisenaan sinne.

Hyvä someviestintä on helposti jaettavaa, hyödyllistä, tunteita herättävää tai elämyksellistä. Kuvat ja videot kiinnostavat.

- Tarinassa täytyisi olla joitakin mediaelementtejä tullakseen jaetuksi. Toki hauskat kommentitkin päätyvät jakoon, mutta kuvallisuus on tullut hyvin vahvaksi osaksi internetiä, Marika Pöyri toteaa.

Aikaa ja aktiivisuutta

Yritykseltä sosiaalinen media vaatii tarkkaa suunnittelua, kohdennusta ja jatkuvaa seurantaa.

-Twitterissä postauksia pitäisi tulla koko ajan, koska yhden twiitin elinkaari on niin lyhyt, Facebookissa useamman kerran viikossa, mutta ei useita kertoja päivässä, koska muuten seinä täyttyy yrityksen viesteistä ja tulee poistetuksi, koska ei kukaan halua sellaista häirintää. Blogin sopiva päivitysväli on pari kertaa viikossa, Pöyri neuvoo.

Yritysmaailmassa Facebook on suurin, kaunein ja kilpailluin, mutta Twitterin merkitys lisääntyy koko ajan.

- Sieltä saa nopeasti tietoa, ideoita ja apua. Tuhansien seuraajien saaminen ja Twitter-kuninkaaksi pääseminen vaatii kuitenkin aikaa ja vuosien työn, Pöyri toteaa.