1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieverkot

Syyskelirikko uhkaa sorateitä

Kostean kesän jälkeen sateisena jatkunut syksy on saanut soratiet paikoitellen huonoon kuntoon eri puolilla maakuntaa. Kelirikko on sorateiden keväinen, mutta osin myös syksyinen ongelma.

Kuva: Ville Välimäki / Yle

Kanta-Hämeessä on parisenkymmentä tieosuutta, jotka ovat niin sanottuja painorajoitusuhanalaisia teitä. Vielä painorajoituksiin ei ole jouduttu turvautumaan, vaikka monet tiet ovatkin sateiden takia mutaisia ja kuoppaisia.

Kanta-Hämeen metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Eija Vallius kertoo, että puunkorjuu onnistuu vielä kuivien kangasteiden varsilta. Sen sijaan huonokuntoiset metsäautotiet tuovat puunkuljettamiselle jo haasteita.

- Joitakin hakkuita voidaan joutua siirtämään nyt pahimmassa tapauksessa myöhemmäksi. Tietysti hankalin tilanne on silloin, jos korjuu on jo tehty ja puut ovat jo tienvarsivarastossa. Jotta puun laatu ei kärsi, ne on kuitenkin ajoissa saatava metsästä ja silloin saattaa puolestaan tie kärsiä.

Metsäteideb vauriot saattavat vaatia paljonkin korjausta, jos tien runkoon tulee vaurioita.

- Silloin se tarkoittaa sitä, että pelkällä pinnan lanauksella ja sorauksella ei enää saada tietä kuntoon vaan tien pintaa pitäisi ensin höylätä runkovaurioon asti ja lähteä siitä rakentamaan tien pintaa uudelleen, sanoo Eija Vallius.

Esimerkiksi Tammelan Liesjärven ja Lopen Pilpalan välinen tie 13 607 kärsii usein kelirikosta. Painorajoituspätkällä on mittaa yli 17 kilometriä.

Myös Tammelan Lautaportaan ja Hämeenlinnan Hakinmäen välinen tie numero 13 661 on yksi niistä paristakymmenestä kantahämäläistiestä, jotka tiehallinto on luetteloinut ns. painorajoitusuhanalaiseksi tieksi. Lautaportaan ja Hakinmäen välinen tienpätkä, jolle painorajoitus voidaan tarvittaessa laittaa, on pituudeltaan lähes 14 kilometriä.