Uskotko vitamiineihin?

Monet tutkimukset suosittelevat d-vitamiinia ja sinkkiä flunssakautena. Toiset tutkimukset taas varoittelevat lisäaineista. Miten itse käytät vitamiineja?

Vitamiinit ja hivenaineet
Vitamiinipurkkeja pöydällä.
YLE

Osa tutkijoista on huolissaan vitamiinien ja lisäravinteiden liiallisesta käytöstä. Esimerkiksi jokunen vuosi sitten Kansanterveyslaitokesen tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi, että pääsääntöisesti ne jotka käyttävät vitamiineja ja lisäravinteita saavat niitä jo yli suositellun määrän pelkästään syömästään ravinnosta.

Samassa tutkimuksessa tutkijat myös kyseenalaistavat suomalaisten tavan syödä hurjia määriä B- ja C-vitamiineja. Liiallisesta määrästä ei tosin ole haittaakaan, sillä B- ja C-vitamiinit ovat vesiliukoisia ja valuvat siten viemäriin.

D-vitamiinin ja folaatin osalta valmisteiden käyttö on tutkimusten mukaan sen sijaan perusteltua.

Napsitko purkista monta eri vitamiinia vai uskotko yhteen? Onko sinulla omakohtaista kokemusta vitamiinien tehosta?

Kommentoi ja keskustele tai soita klo 13.15 jälkeen numeroon 03-6121012

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus