"Uneton ihminen on maailman yksinäisin ihminen"

Yle Uutiset kysyi lukijoilta, mikä avuksi, kun uni ei tule silmään.

terveys
Nainen kävelee huoneessaan yöllä. Kuva on otettu ulkoa sälekaihtimien läpi.
Pekka Sakki / Lehtikuva

Kolmannes suomalaisista kärsii ainakin lievistä uniongelmista, joka kymmenennen ongelmat ovat vakavia. Jos univaikeudet liittyvät vuorotöihin, yhdistelmä voi olla tuhoisa.

Yle Uutiset kysyi lukijoiltaan kokemuksia vuorotöistä ja unesta. Kommentit olivat varsin yhdenmukaisia:

"Kolmivuorotyö,varsinkin epäsäännöllisenä niin kuin esim. hoitotyössä sairaaloissa, tukahduttaa elämänlaadun sietämättömäksi", toteaa nimimerkki_ Elämänsä hukannut_.

"Uneton ihminen on maailman yksinäisin ihminen. Jatkuvasta väsymyksestä kärsivät kaikki, perhe ja työ. Eikä jaksa harrastaakaan", kirjoittaa nimimerkki Makoisat unet - lottovoitto!

"Jos haluat tuhota terveytesi ja ihmissuhteet, suosittelen kolmivuoroa", kirjoittaa puolestaan paukka.

Karu tosiasia onkin, että vuorotyöt eivät sovi kaikille. Tutkimusprofessori Mikael Sallinen Työterveyslaitokselta kertoo, että osa ihmisistä ei yksinkertaisesti kykene muuttelemaan unirytmiään niin, että vuorotöiden tekeminen sujuisi ongelmitta.

- Joidenkin ihmisten nukkumistavat eivät jousta, Sallinen sanoo.

Liikuntaa ja seksiä

Uniongelmiin voi kuitenkin yrittää vaikuttaa itsekin. Yle Uutisten lukijoilla oli jos jonkinlaista kikkaa ja keinoa, jotta unenpäästä saisi kiinni.

"Mikäli omistaa kylpyammeen, niin ennen nukkumaanmenoa ottaa niin kuuman kylvyn kuin nahka vaan sietää, kylvyssä pitää myös viipyä niin kauan että hikikarpalot kihoavat otsalle", neuvoo nimimerkki Uinu, uinu lemmikkini.

"Saat kyllä unenpäästä kiinni kun, vaikkapa töittesi jälkeen askartelet muutamia tunteja ulkoilmassa, hyödyllisessä työssä, eikä missään hölkkäpolulla", kehottaa Kalle.

"Liikun viikon jokaisena päivänä, mutta illan viimeinen urheilu viimeistään tuntia ennen unia, jotta kerkiää rentoutumaan", kommentoi puolestaan uninen.

_Tutkimusprofessori Sallinen: _

- Liikunnasta on sekin hyöty, että hyvä fyysinen kunto auttaa jaksamaan vuorotöitä.

Muitakin keinoja Yle Uutisten lukijoilla oli hihassaan.

"Kofeiinin käytön lopettaminen parantaa unenlaatua merkittävästi. Nykyihminen vetää kofeiinia järkyttävät määrät eri muodoissa", kommentoi 4lbert.

"Olen löytänyt hyvää vihreää jasmiiniteetä, joka iltajuomana auttaa hyvin unen päästä kiinni. Nykyään käytän myös melatoniinia, sillä muut pillerit aiheuttavat tokkuraisuutta päiväaikaan", kertoo Tiituli.

"Yle Puhe on loistava unilääke," iloitsee patapata.

"Mennään tuutimaan vasta sen jälkeen, kun oikeasti väsyttää. Lukeminen ja seksi ovat hyviä tuutilullia", sanoo unta palloon.

Tutkimusprofessori Sallinen:

- Kyselytutkimukset viittaisivat siihen, että seksi auttaisi nukahtamaan.

Pelkkiin pillereihin ei kannata turvautua

Parin kommentoijan mielestä kannabiksesta olisi apua univaikeuksiin.

"Kannabis OIKEIN käytettynä toimi minulle parhaiten unilääkkenä kärsiessäni Burn outista. Keksin ihan itse, että tällä minä selviän. Rentoutuu ja nukkuu", kommentoi unellinen taas.

Tutkimusprofessori Sallinen:

- Ei kannabiksesta ole apua. Mitään lääkkeitäkään ei voi suositella yksinomaan vuorotyöongelmien ratkaisuun, Sallinen korostaa.

Yle Uutisten lukijat kertovat kuitenkin, että lääkkeitä tuputetaan herkästi uniongelmaisille.

"Tarjotaan bentsoja & epilepsialääkkeitä. Unettomuuden syiden tutkimista voi yrittää yksityslääkärillä, jos on ylimaaräistä rahaa. Jos ei ole, niin kuole pois, etpä enää "turhista" valita", kertoo Lampaitten laskija.

"Niinhän se on, että tohtoria ei halua kyseenalaistaa, kun lääkityksestä on kysymys", huomauttaa nimimerkki hyviä öitä nyttenkin.

Tutkimusprofessori Sallinen:

- Lääkkeisiin syntyy helposti riippuvuus, jolloin univaikeuksista kärsivä alkaa ajatella, että ongelmiin saa apua ulkopuolelta. Ihmisen on kuitenkin toimittava aktiivisesti itse ongelmien ratkaisemiseksi.

Terapia tepsii

Turkimusprofessori Mikael Sallinen myöntää, että pelkkä lääkehoito on edelleen tyypillistä Suomessa, mutta työterveyshuollossa työskenteleviä ihmisiä koulutetaan koko ajan ymmärtämään uniongelmia paremmin.

Sallinen kertoo, että esimerkiksi kognitiivis-behavioraalisesta terapiasta on hyötyä suurelle osalle uniongelmista kärsiviä.

- 70 - 80 % terapiaan osallistuvista kokee saavansa apua, Sallinen kertoo.

Aina eivät terapiat tai lääkkeet kuitenkaan auta uniongelmiin. Jos kyseessä on puhtaasti vuorotöistä kumpuava unihäiriö, tarvitaan työnantajalta ymmärrystä.

- Noin 10 % ihmisistä on sellaisia, että he saavat vakavia oireita tiettyjä työvuoroja tehdessään, Sallinen huomauttaa.

Jos ihmisen unirytmi ei jousta, vuorolistan tekijän olisi otettava tämä huomioon työvuoroja suunnitellessaan. Kaikki työvuorot eivät sovi kaikille.

Ja väkisin ei kannata nukahtamista yrittää.

"Kaikkein paras keinohan on, että jos ei nukuta sitten ei prkl nukuta" kiteyttää nimimerkki huoh.

Näin lukijamme kertoivat uniongelmista ja lääkkeistään niihin.