Rekkamiehen rakkaat

Torniolainen Jarmo Kunnari on istunut rekan ratin takana kohta neljännesvuosisadan. Miehen kahdesta kodista rekka tulee hyvänä kakkosena.

liikenne
Jarmo Kunnari rekan ohjaamossa
Jari Vesa / Yle

Kokonaismittaa 25,25 metriä, keittiö edessä, kerrossänky ja vauhtia noin 80 kilometriä tunnissa. Sijainti "maailman valtateillä". Se on rekkamiehen työpaikka ja koti.

Hytistä löytyy kahvinkeittimet, mikro, jääkaappi-pakastin - mutta ei televisiota?

- Taivaskanavia ei reissussa kaipaa. Tykkään enemmän lueskella; mukana on aina kirja, pino "korkkareita" ja muita lehtiä. Ostan myös paikallisen maan lehtiä. Tulee samalla opiskeltua kieliä, Jarmo kertoo.

Miljoonia takana - ja edessä?

-Meillä on firmassa kuskeilla omat autot. Parempi niin, sillä se on jokaiselle kuskille kunnia-asia pitää oma ajopeli iskussa. Tähänkin tulee kohta miljoona kilometriä, mutta on varma peli edelleen, Kunnari toteaa.

Jarmo Kunnarilla on takana miljoonia kilometrejä, mutta ajo maistuu edelleen.

- Meillä on huippuhyvä työporukka ja rekkamiehet ovat taukopaikoillakin kuin suurta perhettä. Viime viikolla juuri Tanskassa samassa parkissa oli hollantilaisella autolla turkkilainen kaveri ja romanialaisella autolla oli makedonianmies ja siinä poikien kanssa juotiin teetä, käsillä ja kielillä puhuttiin ja kavereiksi tultiin, Jarmo muistelee.

- Kyllä lapanen heilahtaa aina kun kollega tulee vastaan - paitsi Ruotsissa. Siellä ei paljon moikkailla, vaan kädet pidetään tiukasti suitsissa, hän naurahtaa.

Reissuissa riskinsäkin

- Norjassa, Kilpisjärven ja Skibottenin välillä, tuli rattijuoppo kylkeen. Sain sen verran väistettyä, että ei keulaan osunut. Se tarkoitti myös sitä, että juoppokuski pääsi pakenemaan paikalta.

- Tromsassa heräsin rapinaan katolla ja ajattelin, että nuo ei kyllä ole lintuja. Menin katsomaan ja siellähän oli huumehörhöt varastamassa lisävaloja. Soitin poliisille ja varmistin, että pojat pysyvät katolla kunnes konstaapelit tulevat.

- Monet kerrat on rekkaparkissa pressut viillelty kyljistä auki vaikka on ollut rekkoja vieri vieressä. Rosmot tarkistavat onko lastina arvotavaraa. Jos on, niin mukaansa ottavat, Jarmo Kunnari kertoilee.

Taukojen kanssa tarkkana

Hyvää yötä lapsille ja vaimolle on tullut toivotettua useammin puhelimella kuin sängynreunalta

Jarmo Kunnari

- Ajopiirturin - eli lepoaikojen - kanssa pitää olla tarkkana. Jos kolme kertaa tulee maksettavaa, niin sitten saakin olla pitempään "tallitonttuna" eli hallilla huoltohommissa.

- Vaikka rekkamiehelläkin kotona on paras, niin kyllä se vietti lähtemiseen on vapaaviikollakin. Jos ei muuta niin paikalliselle huoltoasemalle jututtamaan kavereita.

- Hyvää yötä lapsille ja vaimolle on tullut toivotettua useammin puhelimella kuin sängynreunalta, Jarmo herkistyy ennen kuin matka jatkuu kohti seuraavaa lastin purkupaikkaa.

Edessä on jälleen kolmet hyvänyöntoivotukset puhelimitse.