Raati: Vaalijulisteissa selkeyttä ja sekavuutta

Mainosalan asiantuntijat arvioivat Ylen aamu-tv:ssä kuntavaalien julisteita. Joukkoon mahtuu heidän mielestään sekä ytimekkäitä että sekavia julisteita.

Kotimaa
Taro Korhonen ja Veli-Matti Hilli.
Kuntavaalien ulkomainonta alkaa tänään. Tienvarsien lisäksi näissä vaaleissa kampanjoidaan netissä. Siellä onkin ehditty jo julkaista kohua herättänyt kuvagalleria perussuomalaisten ehdokkaista. Mitä touhusta tuumaavat mainosmiehet Veli-Matti Hilli mainostoimisto Taivaasta ja Taro Korhonen mainostoimisto 358:sta?
  • Kristillisdemokraatit:
Kristillisdemokraattien kuntavaalijuliste 2012.

- Ei yllätä. Tämä voisi olla gallialainen kylä, johon ulkopuolinen paha ei pääse, art director Veli-Matti Hilli mainostoimisto Taivaasta kuvailee.

  • RKP:
Ruotsalaisen kansanpuolueen kuntavaalijuliste 2012.

- Minulle tuli mieleen Tintti, sarjakuvamaisuus ja Bryssel, josta Tintti on kotoisin, Veli-Matti Hilli sanoo.

  • Perussuomalaiset:
Perussuomalaisten kuntavaalijuliste 2012.

- Julisteessa pitäisi osaa kiteyttää, mutta tässä ei ole osattu. Siinä on neljä eri slogania tai otsikkoa eikä yksikään niistä ole edes Soinin perusletkautuksen tasoinen, copy writer Taro Korhonen Mainostoimisto 358:sta sanoo.

  • Vasemmistoliitto:
Vasemmistoliiton kuntavaalijuliste 2012.

- Tuo ei kyllä paljoa lupaa, art director Veli-Matti Hilli mainostoimisto Taivaasta kommentoi.

  • Vihreät
Vihreiden kuntavaalijuliste 2012.

- Jouduin lukemaan sen kahteen kertaan. On hyvän tekstin tai kuvan merkki, että siihen jää hetkeksi aikaa miettimään, mitä tämä tarkoittaa. Silloin se jää myös mieleen, copy writer Taro Korhonen Mainostoimisto 358:sta sanoo.

  • Keskusta:
Keskustan kuntavaalijuliste 2012.
Keskusta

- Räsymatto on hieno esine, ihan ajassa kiinni, mutta viekö se jonnekin menneeseen aikaan?, Veli-Matti Hilli pohtii.

  • SDP:
Demareiden kuntavaalijuliste 2012.

- Nämä ovat ylivoimaisesti yksinkertaisimmat julisteet. Niihin on varmasti parhaiten osattu parhaiten kiteyttää se jokin. Viesti on terävin, Taro Korhonen sanoo.

  • Kokoomus:
Kokoomuksen kuntavaalijuliste 2012.

- Mielestäni lause on vähän holhoava. Me nyt kerromme muille, että "peruuttamalla ei pääse eteenpäin". Ihanko totta?, Taro Korhonen kritisoi.

Ja voittaja oli...

Parhaiksi raati arvioi SDP:n ja keskustan vaalijulisteet. Art director Veli-Matti Hilli mainostoimisto Taivaasta valitsee suosikikseen Keskustan vaalimainoksen.

- Olen nähnyt muut materiaalit netistä, ja se on ainakin johdonmukaisin. Teema jatkuu, ja sitä kautta se on hyvä. Ymmärrän tausta-ajattelun, Hilli sanoo.

Mainostoimisto 358:n copy writerin Taro Korhosen suosikki on SDP.

- Puhtaasti julisteena demarien juliste on selkeästi paras, koska se on niin kiteytetty ja yksinkertainen, Korhonen sanoo.