Kauppojen takahuoneet tulvillaan verkko-ostoksia

Verkkokaupan kasvu näkyy lähikauppojen ja kioskien hyllyillä, jotka pullottavat netistä tilattuja tavarapaketteja. Kasvun myötä esimerkiksi Itella ja Matkahuolto ovat lisänneet noutopisteiden määrää.

Kotimaa
Yle Uutisgrafiikka. Lähde: Tilastokeskus/Kaupan liitto

Verkkokauppa kasvaa noin 10 prosentin vuosivauhtia. Eniten verkosta ostetaan matkailu- ja liikennepalveluja, mutta myös tavaraa shopataan koko ajan enemmän – kasvua (siirryt toiseen palveluun)kertyi viime vuonna 14 prosenttia edellisvuodesta.

Eniten kulutustaan ovat lisänneet vaateostoksia netistä tekevät nuoret naiset, ja yhä useammin shoppailijat hakevat verkkopaketit lähikaupasta tai kioskista.

Paketinvälitysmarkkinoilla on kymmenisen yrittäjää - eniten noutopisteitä eli 1 100 on Matkahuollolla, Itellalla niitä on hieman vähemmän.

Postikonttoreitaan lakkauttanut Itella perustaa 500 uutta pakettien noutopistettä seuraavien kolmen vuoden aikana verkkokaupan kasvun takia. Sopimuksia on solmittu kaikkien kauppaketjujen, R-kioskin, huoltamoiden ja pienempien yritysten kanssa.

- Jo tänä jouluna noutopaikkoja on 170 enemmän kuin viime jouluna. Lisäämme varsinkin pakettiautomaatteja ja R-kioskien noutopisteitä, joten tästä joulusta pitäisi selviytyä viime joulua paremmin, Itellan verkkokauppa- ja pakettipalveluiden johtaja Aku Happo kertoo.

Hyllytilaa remontoidaan lisää

Espoon Kivenlahden Valintatalon takahuoneen hyllyt ovat täynnä kenkiä, elektroniikkaa ja vaatteita. Noutopisteenä toimivaan myymälään saapuu 250 pakettia viikossa - viime aikoina kiihtyvässä tahdissa saksalaisen muotiverkkokaupan kenkiä.

- Näitä riittää, kengät ovat lisänneet valtavasti paketin välitystä tänä syksynä, laatikoita pinoihin nosteleva myymäläpäällikkö Jaana Hämäläinen sanoo.

Verkkokaupan kasvu näkyykin hyllytilan loppumisena. Itella aikoo remontoida lisää säilytystilaa ruuhkaisimpiin kauppoihin ja kioskeihin.

Piakkoin alkava kivenlahtelaiskaupan remontti tulee sopivaan saumaan, Hämäläinen sanoo.

- Ilman remonttia joulu olisi pitänyt miettiä ihan toisella tavalla uusiksi, koska ei ole tilaa.

Myyjistä tuli postityöntekijöitä

Noutopisteiden yleistyessä myyjien työnkuva laajenee. Varsinkin yksinään työskentelevät myyjät ovat helisemässä jouluruuhkassa.

Palvelualojen ammattiliitto PAM on ottanut asian esille työehtosopimusneuvotteluissa.

- Kun työn tekee vanha väki muiden töiden ohessa, niin sen pitäisi vähintään näkyä palkkauksessa. Valitettavan usein työmäärän lisäys ei myöskään näy työtuntien lisäyksenä, vaikka se olisi tärkeää alalla, jota riivaa osa-aikaisuus, neuvottelupäällikkö Juha Ojala toteaa.

Myymäläpäällikkö Hämäläinen pitää pakettien nostelua kevyenä työnä. Ymmärrystä työnkuvan muuttumisellekin löytyy.

- Meille ei tule yli 30 kilon paketteja ja homma vie noin kaksi tuntia työpäivästä. Ja lisäähän tämä liikevaihtoa, sillä useimmat paketin noutajat tekevät samalla muita ostoksia.