Joensuusta ajetaan raskaan sarjan bensarallia - kuvagalleria

Joensuun Pilkossa seisoo rivissä suuria säiliöitä, joiden kautta kulkee suuret määrät polttoaineita eri puolille Suomea. Yleisöltä suljetulla alueella toimitaan tarkkojen sääntöjen mukaan, sillä valtavat polttoainemäärät tuovat omat riskinsä.

Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Joensuussa sijaitsee Pohjois-Karjalan ainoa suuri polttoainevarasto. Teboilin varastoalueella Pilkossa säilytetään erilaisia polttoaineita, jotka kuljetetaan lähinnä Pohjois-Karjalaan ja Savoon.

- Meillä on täällä dieseliä niin talvi- kuin kesälaatuakin, moottoripolttoöljyä, bensiinejä, lämmitysöljyä ja propaania eli nestekaasua, kertoo varastopäällikkö Matti Myller.

Bensiinit, dieselit ja öljyt tulevat junilla Porvoon ja Haminan jalostamoilta. Propaani saapuu junalla Venäjältä.

Yhdessä junassa on 16 säiliövaunua, joissa on yhteensä miljoona litraa polttoainetta.

Matti Myller

- Yhdessä junassa on 16 säiliövaunua, joissa on yhteensä miljoona litraa polttoainetta, Myller sanoo.

Terminaali on Teboilin ainoa polttoainevarasto sisämaassa. Aluella työskentelee kahdeksan ihmistä. Ensimmäinen säiliö alueelle rakennettiin vuonna 1951, jolloin aluetta käytti Suomen Petrooli Oy.

Lähin samankaltainen varasto on Varkaudessa, jossa on toisen yhtiön polttoainevarasto.

Kiskoilta säiliöön ja säiliöstä rekkaan

Joensuusta tulevat kiskot haarautuvat Pilkossa polttoaineterminaalin kohdalla. Säiliövaunut pysähtyvät purkualueelle, jossa jokaiseen säiliöön kiinnitetään letku. Pumput siirtävät polttoaineet valtaviin säiliöihin.

- Polttoainesäiliöiden koko vaihtelee yhdestä kolmeen miljoonaan litraan, Myller kertoo.

Osassa säiliöitä on liikkuva sisäkatto, joka laskee polttoaineen pinnan mukaan. Tämä estää aineen haihtumista. Säiliöitä ei myöskään laitetan aivan piripintaan ja osa säiliöistä on tyhjinä.

Päivittäin polttoaineita hakee yleensä kuusi täysperävaunullista rekkaa.

Matti Myller

Propaanisäiliöt sijaitsevat toisella puolen rataa ja niille vie oma pistonsa rautatiessä. Osa säiliöistä on maan päällä ja osa kaivettu maan sisään.

- Säiliöissä on yhteensä 750 kuutiota nestekaasua, Myller osoittaa.

Polttoaineet lähtevät varastoilta säiliöautoilla. Bensiinit, dieselit ja öljyt päätyvät eri puolille Pohjois-Karjalaa ja Savoa. Nestekaasua alueelta toimitetaan koko maahan Etelä-Karjala - Pohjanmaa -linjan pohjoispuolelle.

- Päivittäin polttoaineita hakee yleensä kuusi täysperävaunullista rekkaa, Myller kertoo liikenteestä.

Paljon tulenarkaa tavaraa - tarkat turvallisuusmääräykset

Teboilin varikko on yksi maakunnan harvoista kohteista, joiden on tehtävät turvallisuusselvitys viranomaisille. Tämä tarkoittaa muun muassa tarkkoja tietoja alueella säilytettävistä aineista ja niiden käyttäytymisestä erilaisissa onnettomuustilanteista. Polttoainevaraston lisäksi samankaltaisia kohteita on Pohjois-Karjalassa puolenkymmentä, kuten Abloyn tehdas ja Enocellin sellutehdas.

Alue on tarkasti aidattu ja lukittu. Lisäksi vartioidulla ja kameravalvotulla alueella on monenlaisia turvallisuusjärjestelmiä.

- Meillä on vaahtosammutusjärjestelmä, hiilidioksidijärjestelmä ja vesitykit, Myller kertoo esimerkkejä.

Alueella yli 20 vuotta työskennellyt Myller kertoo, että alueen turvallisuus on oikein hyvä. Esimerkiksi tulipaloja alueella ei ole ollut.