Sadan vuoden elokuvajulisteet ensi kertaa esillä

Lahden julistemuseo on saanut kerättyä suomalaisen elokuvajulisteen historian samaan näyttelyyn. Aki Kaurismäen Le Havre-elokuvasta on nähtävillä useita julisteversioita.

kulttuuri
Lahden Taidemuseon elokuvajulistenäyttely.
Yle

197 elokuvajulisteen ripustaminen seinille, saa minkä tahansa tilan näyttämään elokuvateatterin aulalta. Näin on myös käynyt Lahden taidemuseolle, johon kasattu suomalaisen elokuvajulisteen satavuotinen historia.

Tutkija Kari Savolainen kertoo, että Lahden julistemuseon kokoaman näyttelyn idea syntyi elokuvaohjaaja Aki Kaurismäen tapaamisen yhteydessä.

- Mietimme, että voisimme pitää Kaurismäen elokuvanäyttelyn, ja liittää siihen suomalaisen elokuvajulistehistorian mukaan. En usko, että julistehistoria on näin näyttävästi ollut aiemmin esillä, Savolainen toteaa.

Näyttelyn vanhimmat julisteet ovat 1900-luvun alusta. Elokuvajulisteiden varhaisin muoto olivat käsiohjelmat, joita tarvittiin mykkäelokuvissa.

- Tekstit olivat tärkeä osa mykkäelokuvia. Käsiohjelmiin liitettiin elokuvan still-kuvaa tai piirroksia. Käsiohjelmista kehittyi hiljalleen elokuvajuliste.

Näyttelijöistä tehtiin tähtiä

Ensimmäiset elokuvajulisteet painettiin kohopainomenetelmällä. 1930-luvulla still-kuvan asema korostui, kun julisteiden tekijät ryhtyivät käyttämään fotomontaasitekniikkaa.

- Julisteissa alkoi korostua myös tähtikultti, tutkija Savolainen kertoo.

Julisteiden ulkoasu ja sisältö uudistui maailmalla 1950-luvulla, mutta suomalaiset pidättäytyivät vanhassa.

- 1960-luvulla vasta luovuttiin tähtikultista. Jatkossa elokuvan ulkoisella olemuksella pyrittiin kertomaan jotain elokuvan sisällöstä.

Kaurismäki näyttävästi esillä

Näyttelyn uusin elokuvajuliste on suunniteltu Aki Kaurismäen vuoden 2011 Le Havre-elokuvaan. Tutkija Kari Savolainen kertoo, että julisteita on on saatu näyttelyä varten 15 eri maasta.

- Kieli vaikuttaa ulkoasuun. Jos kirjoitetaan hepreaksi, niin se juliste muuttaa julistetta. Tekstistä tulee eksoottinen elementti ja koriste.

Kaurismäen elokuviin suunnitellut julisteet haukkaavat suurimman osan näyttelystä. Julisteiden lisäksi nähtävillä on elokuvaohjaajan kaksi elokuvaa.

- Kaurismäki valittiin tähän näyttelyyn, koska hän on Suomen kansainvälisin elokuvaohjaaja. Minusta on mielenkiintoista nähdä, että miten elokuvajulisteita on varioitu eri maissa.

Elokuvajulisteita tarvitaan vielä

Elokuvajulisteen synty ja kehitys kulkivat käsi kädessä elokuvan kehityksen kanssa. Juliste oli pitkään ainoa markkinointiväline, mutta sen merkitys hiipui hiljalleen television ja internetin yleistyttyä.

- Mainospaikat ovat muuttuneet. Ennen julisteita käytettiin elokuvateatterien auloissa, ja niillä houkuteltiin asiakkaita. Elokuvajulisteet ovat omalla tavallaan taakse jäänyttä elämää.

Tutkija Kari Savolainen näkee kuitenkin, että julisteilla on vielä paikka elokuvamaailmassa.

- Tavalla tai toisella niille on käyttöä. Niitä on täälläkin esillä.