Kuluttajat yhä valmiimpia maksamaan laadukkaasta kahvista

Kahvin hintakilpailu kiristyy suurten kauppaketjujen välillä ja asiakkaita yritetään vetää kauppoihin jopa vajaan kahden euron hintaisilla kahvipaketeilla. Siinä missä halpojen kahvien myynti lisääntyy, myös kalliimpien erikoiskahvien kysyntä pysyy korkealla.

Kuva: Yle

Kahvipaketin alhainen tarjoushinta ja suurten kauppaketjujen kilpailu kahvin hinnalla huolettaa asiantuntijoita, jotka pelkäävät hintasodan alkavan vaikuttaa kahvin laatuun.

- Suomessa on kaupan rakenne sellainen, että kauppiaat kilpailevat kahvin hinnalla vetääkseen asiakkaita kauppaan ja se hämmentää tätä hintakuvaa. Siellä myydään kahvia tappiolla. Se hidastaa hyvän ja erikoiskahvin kehitystä, kertoo Robert's Coffeen perustaja Robert Paulig.

Erikoiskahvien ja kahvilaatujen määrä kauppojen hyllyllä on kasvanut räjähdysmäisesti. Keskosta kuitenkin kerrotaan, että korkealuokkaisten kahvien kulutus on viime aikoina jopa laskenut ja tällä hetkellä juodaan eniten suomalaista peruskahvia. Pauligin mukaan suuri osa ihmisistä on kuitenkin valmis maksamaan laadusta.

Ei suomalainen oikein taivu instant-kahviin ja se on ensimmäinen merkki siitä, että me arvostamme parempaa kahvia.

Robert Paulig

- Suurimmalla osalla laatu ratkaisee. Kun puhutaan instant-kahvista ja tai oikeasta kahvista, niin eihän suomalainen oikein taivu instant-kahviin ja se on jo ensimmäinen merkki siitä, että me arvostamme parempaa kahvia.

Kahvipaketin alhainen hinta houkuttaa asiakkaita tehokkaasti, mutta lisääntyvä kiinnostus kahviin ja erityisesti sen laatuun jakaa asiakaskuntaa laatutietoisiin ja halvan hinnan metsästäjiin.

- Nämä edulliset kaupan omat merkit, joiden kasvu on hyvinkin suurta, ovat ottanut tuollaisen yli kymmenen prosentin markkina-osuuden. Mutta toisaalta erikoiskahvit ja tummapaahtoiset kahvit ovat selvästi kasvussa. Eli ne kaikkein kalleimmat ja kaikkein halvimmat ovat molemmat nousussa, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.