Mitä tehdä, kun töissä pännii?

Eikö tuolla tyypillä ole tänäänkään mitään järkevää sanottavaa? Miksi pomo taas vauhkoaa, onko sen aina pakko ottaa minut silmätikukseen? Ja tämä työtehtävä - voisiko vähempää kiinnostaa?

terveys
Henkilö työn ääressä.
Derrick Frilund / Yle

Jos töissä ärsyyttää todella paljon, niin ei hätää. Peli ei ole vielä menetetty.

- Suunnattomasta ärsytyksestä voi päästä yli, jos sitä vain itse haluaa, kannustaa työyhteisökehittäjä Anna Vanhala Työterveyslaitoksesta.

Anna Vanhala vastasi esimerkkiongelmiin.

Ongelma: Lyttäävä palaute

Saan työstäni lyttäävää palautetta. Täysin epäreilua, ärsyttää. Tekisi mieli huutaa ja sanoa palautteen antajalle pari valittua sanaa. Mitä teen?

- Äkkipikaisuuden hillitsemistä voi harjoitella. Kannattaa palata tilanteeseen myöhemmin, sillä aina ei pysty heti käymään asiasta rakentavaa keskustelua. Suutuksissa voi sanoa jotain sellaista, mistä voi koitua myöhemmin ongelmia. Tämä sama neuvo käy myös rauhallisemmille ihmisille. Mieti palautetta myöhemmin uudelleen, kun tunteet ovat neutralisoituneet. Jonkin ajan kuluttua on helpompi miettiä omaa osuuttaan ja ehkä jopa myöntää, että palautteen antaja onkin ollut oikeassa.

- Kannattaa myös pyyttää palautteenantajalta erittelyä siitä, mikä meni pieleen ja konkreettisia ratkaisuehdotuksia.

Ongelma: Työkaveri on ärsyttävä

Tiedän, kaikista ei voi pitää, mutta työkaveri nyt vain on tosi ärsyttävä. Tuntuu, ettei hän koskaan sano mitään järkevää.

- Klassinen tapaus. Täytyy vain yrittää asennoitua siten, ettei kaikista voi pitää. Keskity siihen, miten työt saataisiin yhdessä sujumaan. Asiaa voi auttaa, jos ei tarvitse tehdä ärsyttävän työkaverin kanssa töitä koko kahdeksaa tuntia päivässä. Välillä voisit tehdä mielekkäitä hommia kivojen työkavereiden kanssa. Yritä etsiä ärsyttävästä työkaverista hyviä puolia - ehkä hän tekee joitain työasioita hyvin?

Ongelma: Teen enemmän töitä kuin muut

Kaikki työt kasautuvat minulle. Toiset tulevat myöhässä töihin, istuvat koko ajan kahvitauolla ja saavat mukavampia työtehtäviä.

- Kannattaa keskustella koko työporukan kanssa siitä, mitä kenenkin työtehtäviin kuuluu. Voi olla, ettei toisten työtehtävistä tiedä tarpeeksi. Jos on tosiaan niin, että sinulla on enemmän työtehtäviä, niin kerro, että olet ylikuormitettu ja jakakaa tehtäviäsi muillekin. Opettele sanomaan ei. Älä ole vain hiljaa, ärsyynny ja jää marttyyriksi.

- Jos haluat mielekkäämpiä työtehtäviä, niin mieti, miten työkaverisi on niitä saanut ja miten voisit saada niitä itsekin.

Ongelma: Pomo pompottaa

Pomo on ottanut minut silmätikukseen. Haluan tasa-arvoista kohtelua!

- Seuraa tilannetta. Voi olla, että pomon epätasa-arvoinen kohtelu on vain mutua. Kirjoita paperille tilanteita, jolloin koet tulleesi kaltoin kohdelluksi. Tämä helpottaa tilannettasi sitten, kun otat sen puheeksi pomosi kanssa. Esimiehesi ei välttämättä ole huomannut koko asiaa, vaan kaataa töitä sinne, missä "viemäri vetää parhaiten". Opettele siis sanomaan myös ei.

- Voi olla, että seurantasi aikana huomaat, että pomosi kohtelee kaikkia samalla tavalla ja ärsytyksesi laukeaa sillä.

Ongelma: Alaiset eivät arvosta

Alaiseni eivät arvosta tai kuuntele minua. Tuntuu kuin puhuisin tyhjille seinille.

- Alaisesi eivät välttämättä tiedä, mitä kaikkea työtehtäviisi kuulu. Yritä valottaa heille tehtäviäsi. Jos sinusta tuntuu, ettei sinua arvosteta, niin arvostatko itse itseäsi? Jos et, niin opettele arvostamaan itseäsi. Useat esimiehet ovat kokeneet, että alaiset arvostavat jämäkkää pomoa, joka uskaltaa tehdä päätöksiä, puuttuu ongelmatilanteisiin ja myöntää myös virheensä - ja korjaa ne.

- Sinun ei tarvitse jäädä ongelmiesi kanssa yksin, vaan voit saada vertaistukea toisilta esimiehiltä.

Ongelma: Uudistajat vs. vanhakin toimii

Toiset ajavat uudistuksia rautaisella nyrkillä ja toiset kauhistuvat jo muutos-sanan mainitsemisesta. Miten löytää yhteisymmärrys?

- Kaikki lähtee siitä, että ollaan joustavia ja kunnioitetaan toistemme mielipiteitä - puolin ja toisin. Täytyy hyväksyä se, että uudella tavalla tekeminen on aina alussa haastavaa. Se vie paljon aikaa ja energiaa, eikä muutosta tehdä yhden palaverin pohjalta.

- Jos muutokset eivät ole aiemmin toimineet työpaikallasi, niin mieti, että aika on nyt uusi ja ratkaisu voi olla uusi.