1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. media

HBO ja Netflix haastavat tv-kanavat uuteen kilpailuun

TV-mainostulojen osuus pienenee, kun käyttäjät oppivat HBO:n ja Netflixin tavoille, uskoo digitaalisen media-alan asiantuntija.

media
Kuva tv-sarjasta Boardwalk Empire.
HBO:n Boardwalk Empire -sarja näkyy myös Ylen TV2 -kanavalla. HBO

Draamasarjoja ja elokuvia netin kautta televisioon tarjoavat palvelut muuttavat Suomen tv-kenttää. Amerikkalaisen maksu-tv-kanavan HBO:n sarjat ovat pian tarjolla netissä kuukausimaksua vastaan suomeksi tekstitettynä, päivä Yhdysvaltojen ensi-illan jälkeen. Elokuvia netissä tarjoava Netflix on myös tulossa Suomeen tämän vuoden puolella.

Tv-yhtiöille tämä merkitsee uutta kilpailua. Alaa tuntevan konsultin mukaan muutos on iso.

- Ne tuovat tänne tv-kanavien elintilaan ekosysteemitason muutoksen. Aikasemmin markkinoille tulo on ollut kovan rahan liiketoimintaa. Nyt tullaan ihan toisesta kulmasta, ja se kyllä välttämättä haastaa kaikki markkinoilla toimivat tahot, kertoo Digital Media Finlandin konsultti Tommi Rissanen.

TV-mainonnan saama kakkupala pienenee

Ei tämä tv-mainosmarkkinoihin vaikuta.

Heikki Rotko

Muutos kiihdyttää myös tv-mainonnan markkinoiden murrosta. Kun elokuvat ja sarjat katsotaan käyttäjien itse päättämänä aikana tietokoneelta tai netti-tv:stä, TV-kanavien sarjojen vetovoima vähenee.

MTV Median toimitusjohtaja Heikki Rotko ei kuitenkaan usko käyttäjien karkaavan mainosmarkkinoiden ääreltä.

- No ei tämä siihen tv-mainosmarkkinaan vaikuta. Tässä kilpaillaan enemmän siitä, miten kuluttajat tulevaisuudessa viihdesisältönsä hankkii. Mainosmarkkinoihin sanoisin, että tämä ei vaikuta, vakuuttaa Rotko.

- Enemmän ne mielestäni kilpailevat videovuokraamojen kanssa, lisää Rotko.

TV:n katselu ei olekaan vielä vähentynyt vaan pikemminkin kasvanut. Viiden vuoden päästä asiat ovat kuitenkin toisin, uskoo digitaalisen median konsultti Tommi Rissanen.

- Jos katotaan toista lähellä olevaa toimintaa, niin kyllähän sanomalehtiliikentoiminnan taso on laskenu aika merkittävästi juuri mainonnan puolella. Samoin kun broadcast-katselu tulee laskemaan tulevien vuosien aikana merkittävästi, niin kyllä tämä mainoskakkukin tulee laskemaan merkittävästi, ennustaa Rissanen Digital Media Finland -yhtiöstä.

Yhtiöt miettivät uusia palvelujaan uusiksi

HBO Nordicin ja Netflixin tapaiset, Suomen markkinoille uudet palvelut opettavat käyttäjät päättämään yhä enemmän milloin ja mitä tv-ohjelmia he katsovat. Toimintatapa pakottaa myös perinteiset tv-kanavat miettimään nettitarjontaansa.

Kanavien merkitys vähenee, koska aika vähän on ihmisiä, jotka fanittavat kanavaa eikä tv-sarjaa.

Tommi Rissanen

- Asiakkaat, jotka tottuvat siihen, millä logiikalla nämä palveluja tarjoavat, eivät välttämättä ymmärräkään enää Areenan logiikkaa. Meidän täytyy muuttua ympäristön kanssa, kertoo Ylen verkkojulkaisujen päällikkö Mary Gestrin.

- Ja tämä muutos on nyt valtavan nopeaa. Se, mikä on todellisuutta nyt, ei välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa kahden vuoden päästä, lisää Gestrin.

Kanava-ajattelu voi myös mennä uusiksi.

- Kanavien merkitys vähenee. Aika vähän on ihmisiä, jotka fanittavat jotain kanavaa - pikemminkin sarjoja tai elokuvia tai jotain tiettyä genreä, sanoo konsultti Tommi Rissanen Digital Media Finlandista.

Televisio ei kuitenkaan olohuoneista häviä: sen sisältö saattaa tulevaisuudessa tulla vain kaapelin tai antennin sijasta netin kautta - joko vaikkapa HBO:n, Maikkarin Katsomon tai Ylen Areenan tarjoamana.

Lue seuraavaksi