Taantuma myy nimetöntä ja halpaa

On Pirkkaa, Rainbow'ta ja monta muuta. Kaupat tarjoavat sadoittain tuotteita, joilla ei ole maailmanmainetta ja ylikansallista tuotemerkkiä. Niitä markkinoidaan kelpo kauppatavarana, mutta merkkituotteita halvemmalla hinnalla.

talous
Lidl -kaupan tuotteita
Yle

Talouden kiristymisen ennakoidaan kasvattavan ruokakauppojen niin sanottujen omien merkkien kysyntää. Tuotteet mielletään edullisiksi, mutta myös kauppa hyötyy: kaupan on kaikkein helpointa hallita omien tuotemerkkiensä hankintaa ja hinnoittelua.

Entistä tarkemmin pyritään kertomaan myös omien merkkien valmistaja ja jopa alkuperäinen tuotantomaa.

- Viime aikoina ovat kasvattaneet kysyntää eniten tuoretuotteet eli kylmästä myytävät tuotteet kuten leikkeleet, makkarat, juustot ja lihatuotteet, sanoo Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Syy on yksinkertainen: kauppaketjut ovat tänä vuonna lisänneet myyntiin esimerkiksi oman merkin jauhelihaa.

Tutkimuslaitos AC Nielsenin mukaan myös maidon kulutuksessa on tapahtunut selvä muutos. Merkkimaidosta on siirrytty kaupan merkkeihin.

Hieman ehkä yllättävä vahva kasvaja ovat meikit. Niiden arvo kaikkien kaupan omien merkkien myynnistä on tosin pieni.

Omia merkkejä viidesosa myynnistä

Vahvimmillaan kaupan merkit ovat tuotteissa, joissa ei mielletä olevan kärkimerkkejä. Tällaisia ovat esimerkiksi säilykkeet tai vaikkapa jotkin keittiö- tai kauneudenhoitotarvikkeet, kuten vanutuotteet.

Samoin on vaikkapa kananmunissa, joissa ei ole nimekästä markkinajohtajaa.

Nyt kaupan merkkien markkina on viidesosa kaikesta myynnistä. Kasvu on verkkaista ja Suomi selvästi jäljessä monesta muusta Euroopan maasta.

Kaupalle oma merkki on edullinen. Keskusliikkeiden on kaikkein helpointa hallita omia tuotemerkkejään ja niiden hinnoittelua, kuvaa Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

- Puhutaan markkinoinnista, tuotemerkin hallinnasta ja siihen liittyvistä kuluista. Ne ovat silloin omissa käsissä ja niitä pystytään kasvattamaan tai supistamaan riippuen tilanteesta.

Taantuman taltuttaja?

Saksalaisessa Lidlissä kauppaa hallitsevat omat nimikkeet, joita ei muilla ole. Kotimaiset sekä maailmanlaajuiset brändit ovat vähemmistössä. Markkinajättiläisillä, Keskolla ja S-ryhmällä, omamerkkisiä tuotteita on Lidliä enemmän, mutta isojen kauppojen suuremmassa valikoimassa ne nousevat vähemmän esiin.

- Meillä S-ryhmässä mennään aina johtava merkki edellä. Kuluttaja kokee tärkeäksi löytää edulliseen hintaan vahvoja merkkituotteita. Meillä siis oma merkki -tuote vain tukee vahvaa merkkitarjontaa, sanoo hankintajohtaja Jari Simolin.

Talouden tiukentuessa kaupan merkkien suosio kasvaa, kuvailee Simolin:

- Ihmiset hakevat edullisempaa vaihtoehtoa, joskin on mielenkiintoista nähdä, että kysyntä tietyllä lailla polarisoituu, että samalla myös lähiruoka ja luomu jatkavat kasvuaan edelleen.

Hintavalikoima on kauppojen puskuri, kun talous tiukkenee sanoo SOK:n hankintajohtaja Simolin.

- Tietyllä lailla on. Kuluttaja miettii tänä päivänä tarkemmin, mihin käyttää rahansa ja sen takia on tärkeätä että meillä on myös edullisempia vaihtoehtoja tarjolla.

Ei enää niin nimetön?

Aiemmin kauppa kertoi omien merkkiensä pakkauksissa varsin vähän tuotteen alkuperästä. Nyt halutaan yhä useammin kertoa myös valmistajayhtiö. Lain mukaan tuotteeseen pitää merkitä vain sen viimeinen käsittelijämaa, joka useimmiten on Suomi vaikkapa appelsiinimehun purkittajana tai lihan pakkaajana.

S-ryhmä aikoo silti vuodenvaihteeseen mennessä lisätä valtaosaan tuotteista myös niiden alkuperämaan. Lihapaketissa voi vast'edes lukea, että sisältö tulee alunperin Brasiliasta, Saksasta tai vaikkapa Puolasta.

S-ryhmä sanoo ottaneensa huomioon, että maakirjon kasvaminen voi myös vähentää myyntiä. Raaka-ainehan voi tulla maasta, josta kuluttajilla on kielteinen mielikuva.

- Jos kuluttaja ei osta niin sen jälkeenhän tuote poistuu valikoimasta. Se perustuu täysin siihen, mikä tuotteen kysyntä on sen jälkeen, sanoo hankintajohtaja Simolin.

Kauppiaiden mukaan asiakkaat ovat kuitenkin entistä kiinnostuneempia hinnasta kuin siitä, mistä ostoskärryn sisältö on alunperin kotoisin.