K-popille haetaan lisää menestystä Psyn vanavedessä

Etelä-Korean poptähdet kiinnostavat nyt isoja levy-yhtiöitä. Maailman suurimpiin kuuluvat Japanin musiikkimarkkinat ovat puolestaan avautumassa länsimaisille musiikintekijöille. Esimerkiksi viime viikolla maan singlelistan ykkösenä oli suomalaisen tekemä kappale.

kulttuuri
Räppäri Psy esiintymässä.
Räppäri Psy (kesk.) esiintymässä ilmaiskonsertissa Soulissa 4. lokakuuta.Kim Hee-Chul / EPA

Musiikkiteollisuus on tällä hetkellä kiinnostunut Aasian musiikkimarkkinoista. Yhtenä syynä on eteläkorealaisen Psyn maailmanlaajuinen hitti, jonka odotetaan tuovan lisää aasialaisia artisteja länsimaisille markkinoille.

Eteläkorealainen Psy on maassaan kansallissankari. Hänen kappaleensa Gangnam Style on suuri hitti ja ensimmäistä kertaa eteläkorealainen kappale on päässyt myös Britannian ja Yhdysvaltojen listojen kärkisijoille.

Etelä-Korea on panostanut voimallisesti musiikin vientiin 2000-luvulla. Nyt tulleelle yksittäiselle menestykselle etsitään jatkoa. Korealaisen popmusiikin eli K-Popin fani Ari Helenius tietää, että muutamat yhtyeet ovat pyrkineet pinnalle esimerkiksi Yhdysvalloissa.

Aika näyttää, onko Psy vain yksi hauska juttu.

Tommi Tuomainen

- Koreassa on paljon sellaisia yhtyeitä, jotka yrittävät pikku hiljaa varmasti tässä vanavedessä. Uskoisin, että sieltä kuullaan vielä lisää, Helenius sanoo.

Helenius mainitsee nosteessa olevista tyttöbändeistä esimerkiksi 2NE1:n, Girls' Generationin ja Wonder Girlsin, joista viimeisin on tehnyt yhteistyötä jenkkiräppäri Snoop Doggin kanssa.

Monikansalliset levy-yhtiöt ovat nyt kiinnostuneita Etelä-Koreasta. Se on huomattu Aasiassa kolmisen vuotta aktiivisesti toimineessa suomalaisessa musiikkikustannusyhtiö Elements Musicissa.

- Mutta aika näyttää, onko se vain yksi tämmöinen hauska juttu vai onko se tosiaan suurempi juttu kuin tuo yksi biisi, sanoo toimitusjohtaja Tommi Tuomainen.

Japanin isot markkinat avautuvat

Kiinnostuksen kohteena ovat myös Japanin musiikkimarkkinat, jotka ovat maailman suurimmat Yhdysvaltojen markkinoiden kanssa. Samalla kun äänitemyynti laskee maailmanlaajuisesti, Japanissa näin ei ole käynyt esimerkiksi ankarien piratismirangaistusten takia. Vastikään voimaan tulleen lain mukaan esimerkiksi musiikin laittomasta lataamisesta voi saada kaksi vuotta vankeutta ja laittomasta jakamisesta jopa kymmenen vuotta.

Pylväsdiagrammi musiikkimarkkinoista
Yle Uutisgrafiikka

Japanin musiikkimarkkinoilla myyntiluvut ovat pysyneet korkealla.

- Japanissa levyjä myydään paljon ja live-dvd:t sekä sinkut myyvät valtavia määriä. Jos haluaa sinkkulistan ykköseksi, niin pitää myydä 100 000 kappaletta viikossa, kertoo Tommi Tuomainen Elements Musicista.

Suomessa menestyineimmät albumitkaan harvoin myyvät samaa määrää vuodessa. Tämänkin takia Aasian suuret musiikkimarkkinat kiinnostavat esimerkiksi suomalaisia biisintekijöitä. Vasta viime viikolla Japanin singlelistan ykkösenä oli poikabändi Sexy Zonen kappale Sexy Summer ni Yuki ga Furu, jonka tekijänä on Janne Hyöty. Hän on tehtaillut aiemminkin hittejä japanilaisille artisteille.

Tähän mennessä Japanin markkinat ovat olleet Suomen tapaan hyvinkin kotimaiseen musiikkiin ja tekijöihin luottavia.

- Japanin markkinat ovat olleet kauttaaltaan hyvin kotimaavetoisia. Siellä ei ole myöskään ollut toimijoita, jotka olisivat aktiivisesti hakeneet musiikkia ulkomailta. Euroopan suunnalta ei myöskään ole ollut tyrkkyä sinne.

Kiina odottaa valloittajiaan

Suomalaisten saavutukset Aasian musiikkimarkkinoilla ovat olleet tähän mennessä vielä pieniä. Markkina-alue on kuitenkin laaja ja kappaleen saaminen esimerkiksisuositulle eteläkorealaiselle artistille voi tarkoittaa hittiä Itä-Aasian lisäksi Kaakkois-Aasiassa.

Odotetaan vielä, että Kiina tulee mukaan.

Tommi Tuomainen

Aasian musiikkimarkkinoilla riittää kuitenkin vielä paljon valloitettavaa.

- Odotetaan vielä, että Kiina tulee mukaan. Sieltä rahaa ja tuottoja ei vielä ole tullut, mutta kun siellä kulutettavissa oleva rahamäärä lisääntyy, niin myöskin laillisen musiikin kulutus lisääntyy, sanoo Tommi Tuomainen.