Jarkko Nikara: WRC-kisa maksaa omakotitalon verran

Kun rakkaus ralliin on kova, kerää kuski vaikka rautaromua myyntiin ja kauppaa nimitilaa ajokkinsa kylkiin päästäkseen kaasuttelemaan WRC-autolla.

urheilu
Jarkko Nikara ajokkinsa sisällä.
Jarkko Nikara

Saarijärveläinen Jarkko Nikara on ajanut rallireiteillä jo kymmenisen vuotta, mutta vasta marraskuun alussa mies on ensimmäistä kertaa WRC-auton ratissa. Mini on Nikaralle uusi tuttavuus ja hän pääsee testaamaan uutta kilpuriaan Englantiin ennen Espanjan rallia. Testikilometrejä on tosin luvassa vain viitisenkymmentä.

Kerätään maatalon isänniltä rautaromua ja sitä myydään, että saadaan euroja. Ja sitten varmaan joudun myymään oman auton tosta pois.

Jarkko Nikara

- Eihän se helpppoa tule olemaan tuollaisella testimäärällä, kun WRC-autoa en ole ikinä ajanut. Vuonna 2009 olen ollut samassa kilpailussa, että pientä kokemusta on Katalonian teistä, kertoo Nikara.

Armottoman arvokasta

Ilman suuria rahasummia ei rallimaailman huipulle ole asiaa.

- Pitää olla iso budjetti, että pystyy ajamaan. Omakotitalon verran rahaa täytyy kerätä. Kymppitonnit ei riitä, vaan puhutaan sadastatuhannesta eurosta ja siitä ylöspäin kun puhutaan WRC-autosta. Se on armottoman kallista hommaa, kuvailee Nikara.

Nikara toteuttaa ensimmäistä kertaa Suomessa myös keräyksen, jossa yksityishenkilö saa nimensä WRC-autoon sadalla eurolla. Nimistä on tarkoitus tehdä Suomen lippu Nikaran Minin katolle Espanjan MM-rallissa. Pelkillä nimillä ja sponsoreiden tuella rahoitus ei kuitenkaan vielä onnistu.

- Kerätään myös ihan maatalon isänniltä rautaromua ja sitä myydään, että saadaan euroja. Ja sitten joudun varmaan myymään oman auton tosta pois. Kyllä sitä joutuu ottamaan omaa riskiäkin, mutta sitä on yritettävä, kun on sen pään ottanut.

Nikara kertoo, että talouden suhteen helpompaa olisi, jos taustalla olisi miljonääri tai manageri.

- Nyt se on koitettava kuitenkin kerätä rahaa pienistä palasista, mutta usko on kova omaan tekemiseen. On pakko ottaa riskiä ja lähteä kokeilemaan isommilla vehkeillä. Kokemusta on jo sen verran, että pystyy ehkä haastamaan konkareitakin jollakin tavalla.

Rakkaus ralliin isältä perittyä

Vaikka Nikaralla on jo melko pitkä ralliura takanaan, on hänen leipätyönsä edelleen metsäkoneen kuljettaminen. Vauhtikipinä syttyi aikanaan perhepiirissä.

- Isä on aikanaan ajanut jokamiesluokkaa ja itse ajoin 15-16-vuotiaana ensimmäisen jokamiesluokan kisan isän autolla, se taisi olla vuonna 2002 Karstulan jokamiesluokan kisa. Ensimmäinen ralli oli B-junioreissa Kouvolan SM-ralli vuonna 2004 ja taidettiin yleiskilpailu silloin voittaa, muistelee Nikara.