Lääkäritilanteen ratkominen kiristyy Mikkelissä

Mikkelissä patistetaan ulkoistettuja lääkäripalveluja tarjoavaa Mediverkkoa järjestämään vapaita vastaanottoaikoja. Jos lääkäritilanne ei parane, Mikkelin kaupunki voi turvautua sopimussakkoon.

Mediverkko Oy
Pankalammen terveyskeskus
Yle / Etelä-Savo

Mikkelin terveyskeskusten lääkäripalveluista lähes puolet hoitavalla Mediverkolla ei pahimmillaan ole ollut lainkaan vapaita lääkäriaikoja tarjolla. Mediverkon lääkäripalvelujen piiriin kuuluu eteläisessä Mikkelissä, Puumalassa ja Anttolassa yhteensä noin 20 000 asukasta.

- Heillä on ihan aidosti ollut tiettyä pulaa lääkäreistä. Heillä on tapahtunut muutoksia myös johdon suhteen täällä Mikkelissä, ja varmaankin nämä asiat ovat vaikuttaneet tilanteeseen. Toisaalta kyllä kaupungin näkökulma on se, että jos sopimuksessa lukee tietyt velvoitteet, niin niistä täytyy pitää kiinni, toteaa Mikkelin johtava ylilääkäri Hans Gärdström.

Sopimussakon käyttäminen mahdollista

Gärdströmin mukaan Mediverkossa ei ole avattu varauskirjoja kahta viikkoa pidemmälle, vaikka kiireettömiä aikoja voisi hyvin varata vaikka neljänkin viikon päähän. Tähän Gärdström toivoo muutosta Mediverkon toiminnassa.

Mediverkosta asiaa ei haluttu kommentoida julkisuudessa. Mikkelin kaupunki ja Mediverkko pyrkivät nyt löytämään tilanteeseen yhdessä ratkaisuja. Tarkastelun alla on myös se, onko Mediverkko pysynyt sopimuksen asettamissa rajoissa lääkäriaikojen suhteen. Mediverkko ja Mikkelin kaupungin edustajat kokoontuvat marraskuussa neuvottelemaan tilanteesta. Jos parannusta lääkäriaikojen saamiseen ei ole näköpiirissä, Mikkelin kaupunki saattaa turvautua sopimussakkoon.

- Se on kyllä viimeinen keino, mutta sopimuksemme mukaan sopimussakkoa on mahdollista käyttää. Totta kai, jos sopimuksessamme niin sanotaan, niin kyllä meillä siihen valmiutta löytyy. Tavallaan se on velvollisuutemme myös kuntalaisia kohtaan, että sopimuksesta pidetään kiinni, Gärdström kertoo.

Mikkeli vähentää ulkoistuksia

Mikkelillä on käytössään yhteensä 15 ulkoistettua lääkäriä, joista 11 on Mediverkon kautta. Ulkoistamisessa on kuitenkin huomattu omat ongelmansa.

- Olemme katsoneet täällä, että on helpompaa hoitaa asioita, kun lääkärit ja henkilökunta ovat kaupungin palveluksessa. Yhteistyö on Mediverkon kanssa ollut monilta osin toimivaa, mutta lääkärien vaihtuvuus on ollut suurta. Me haluamme tuoda pitkäjänteisyyttä potilaiden hoitoon, Gärdström toteaa.

Mikkelin kaupungin tavoitteena onkin nyt ottaa terveydenhoito kokonaan omiin käsiin. Mikkelin sopimus Mediverkon kanssa päättyy helmikuussa 2014.

Meillä on tavoitteena, että maaliskuussa 2014 tämä on meidän omassa toiminnassamme

Hans Gärdström

- Meillä on tavoitteena, että maaliskuussa 2014 tämä on meidän omassa toiminnassamme. Pyrimme siihen, että ulkoistettuja lääkäreitä olisi vain muutama tietyissä erityisasioissa, Gärdström sanoo.

Hän uskoo, että lääkärien virkoihin onnistutaan löytämään työvoimaa.

- Näyttää siltä, että Mikkelillä on hyvä vetovoima. Olemme saaneet hyviä ihmisiä tänne töihin ja Mikkeliä kohtaan on kiinnostusta. Viime keväästä lähtien olemme saaneet jokaisessa haussa lääkäreitä.

Ensineuvoon palkattu lisää työvoimaa

Myös terveydenhoidon ajanvarausta ja hoidon tarpeen arviointia hoitavassa puhelinpalvelussa Ensineuvossa on kärsitty ruuhkista. Pisimmillään Ensineuvossa on joutunut odottamaan palvelua jopa tunnin ajan. Ensineuvoon on ropissut runsaasti kriittistä asiakaspalautetta, jonka pohjalta palvelun toimintaa pyritään nyt kohentamaan.

Mikkelin terveyspalvelujen esimies Minna Mutanen vinkkaa, että aamupäivät alkuviikosta ovat Ensineuvossa kiireisintä aikaa. Jos lääkärin tarve on kiireetön, kannattaa palveluun soittaa loppuviikosta, jolloin ruuhkat yleensä hieman helpottavat.

Arkiaamuisin Ensineuvon puhelinpalvelussa on mahdollisuus ohjata puhelu lähimmän terveysaseman hoitajille. Myös soittopyynnön jättämistä puhepostiin suositellaan. Ensineuvon hoitajat soittavat sen myötä asiakkaalle takaisin mahdollisimman pian. Ensineuvoon tulee noin 15 000 puhelua kuukaudessa. Kymmenen työntekijän joukkoa aiotaan nyt vahvistaa palvelun sujuvoittamiseksi.

- Kovasti mietimme ratkaisuja, joilla saamme palvelua paremmaksi. Me olemme saaneet nyt sinne lisähenkilöstöä. Uusi hoitaja aloittaa marraskuun alussa. Kaksi hoitajaa on siirretty terveysasemalta Ensineuvon avuksi. Ensi vuoden talousarvioon toivomme kahta hoitajaa lisää, Mutanen kertoo.