UPI:n Aaltola kehuu Luxemburgin kampanjaa

Ulkopolitiikan tutkijan mukaan Suomen YK-kampanja loi kuvan suomalaisille itselleen kuvan onnistumisesta. Epäonnistuminen kuitenkin osoitti, että Suomen on tehostettava kampanjoitaan, ja laitettava tämänkaltaisiin hakuihin lisää resursseja.

Kotimaa
Mika Aaltola, ohjelmajohtaja Ulkopoliittisessa instituutissa, kuvattuna Helsingissä perjantaina 31. elokuuta 2012.
Pekka Sakki / Lehtikuva

Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola kehuu Luxemburgin turvallisuusneuvostokampanjaa Suomen kampanjaa onnistuneemmaksi.

- Luxemburg ehkä teki strategisempia valintoja kuin Suomi, ja käytti enemmän resursseja kampanjaan. Sen kampanja oli maailmanlaajuinen, mutta aika hyvin keskittyi New Yorkiin. Toisaalta se sai paljon ääniä eurooppalaisilta valtioilta, Aaltola sanoo.

Aaltolan mukaan kaikki valtiot ovat haussa tasaveroisessa asemassa, minkä vuoksi ainoa strategia on satsata ympäri maailman kaikkiin valtioihin

- Suomen resurssit olivat esimerkiksi Australiaan verrattuna kymmenen kertaa pienemmät, eikä tuolla rahalla saa näkyvyyttä siellä missä sillä on merkitystä, hän sanoo.

Hän uskoo, että haun epäonnistumisesta tehdään perusteellinen selvitys.

- Tietenkään ei kannata mennä itseruoskintaan, jossa etsitään joitakin henkilöitä, jotka olisivat enemmän vastuussa kuin toiset. Tämä oli suuri kansallinen projekti, joka epäonnistui. Syitä on useampia kuin yksi tai kaksi, hän sanoo.

Selvityksestä voitaisiin hänen mukaansa saada oppeja tulevaa varten.

- Strategiat pitäisi saada hiottua seuraavia kamppailuja varten. Samaa poliittista pääomaa tarvitaan maailman muilla estradeilla, hän sanoo.

Aaltola ei usko, että Nato-kysymys oli ratkaiseva tekijä kisassa.