Mainostus elättää satoja bloggaajia

Yritykset käyttävät markkinoinnissaan yhä enemmän blogeja. Blogien kautta mainonta saadaan kohdistettua tarkalle kohderyhmälle paljon perinteistä mainontaa edullisemmin.

internet
Bloggaaja Natalia Tolmatsova messuilla Helsingissä.
Jopa sadat bloggaajat saavat jo elantonsa blogia kirjoittamalla. Yritykset ovat oppineet käyttämään blogeja mainonnassaan yhä enemmän ja ovelammin. Blogien kautta mainonta saadaan kohdistettua tarkalle kohderyhmälle paljon perinteistä mainontaa edullisemmin.

Osa Suomen suosituimpia muotibloggaajia tapasi viikonloppuna lukijoitansa ja päivitti blogejansa Helsingissä kauneuteen ja muotiin keskittyvillä I love me -messuilla. Monien bloggaajien sähköpostit täyttyvät päivittäin yritysten yhteydenotoista, joissa ehdotetaan yhteistyötä esimerkiksi tuote-esittelyn muodossa.

- Sähköposti on ihan tapissa koko ajan, että saa jatkuvasti perata niitä sieltä pois, sanoo Nelliinan vaatehuone -blogia pitävä Niina Tapojärvi.

Blogimarkkinointi-kirjan kirjoittajan, markkinointiyrittäjä Jarkko Kurvisen mukaan bloggaajat ovat yrityksille äärimmäisen arvokkaita.

- Sitä kautta monet yritykset voivat saada verkkokanaviinsa kymmeniätuhansia kävijöitä, jotka löytävät tuotteen sitä kautta, Kurvinen kertoo.

Lehtiä edullisempaa mainostusta

Blogit ovat yrityksille perinteisempää mainontaa edullisempi keino saada tuotteille näkyvyyttä. Suosituimmilla suomalaisblogeilla on noin 50 000 lukijaa viikossa.

- Bloggaajat ovat vähän kuin mielipidevaikuttajia lukijoiden silmissä, kunhan vain bloggaajan ja lukijan tyylit kohtaavat, kuvailee White Trash Disease -blogia pitävä Natalia Tolmatsova.

- Vaikka bloggaaja olisi ammattimainenkin eli perisi siitä ihan rahaa, että esittelee sitä tuotetta blogissaan, niin silti se jää hinnassa halvemmaksi kuin jonkun perinteisemmän esimerkiksi sanomalehtimedian käyttö, Kurvinen sanoo.

Bloggaajille palkkaa ja provisioita

Kurvisen mukaan Suomessa jopa sadat kirjoittajat saavat elantonsa bloggaamisesta. Blogisivustoille eli blogiyhteisöihin mukaan pyydetyille kirjoittajille maksetaan kuukausipalkkaa ja yritykset antavat provisiota blogin tuomista asiakkaista. Lisäksi monet saavat tuotelahjoja satojen eurojen edestä kuukaudessa.

White Trash Disease -blogin kirjoittajalla, Natalia Tolmatsovalla on kokemusta, että pienellä tuotekehulla voi olla suuri vaikutus.

- Sain kampaajaltani Australiasta tuodun hiusliidun. Kokeilin sitä ja kerroin blogissani, ja se herätti kovasti kiinnostusta. Siinä vaiheessa, kun se tuli kauppoihin ja kirjoitin, että nyt näitä saa Suomesta, niin ne myytiin jokapaikasta loppuun, ihan saman tien, Tolmatsova muistelee.

Kun se tuli kauppoihin ja kirjoitin, että nyt näitä saa Suomesta, niin ne myytiin joka paikasta loppuun.

Natalia Tolmatsova

Nelliinan vaatehuone -blogin Tapojärven mukaan blogia pitämällä voi ansaita normaalin päivätyön palkan.

- Blogilla voi ansaita ihan normaalisti niin kuin missä tahansa normiduunissa. Se aina riippuu tietysti, että kuinka paljon tekee mainosyhteistyötä, Tapojärvi sanoo.

Piilomainonta on kiellettyä

Aina lukija ei pysty huomaamaan blogien sisällä olevaa piilomainontaa. Kurvisen mukaan yrityksetkin yrittävät usein vihjata bloggaajille tuotelahjoja antaessaan, että olisi mukavaa, jos bloggaaja ei kertoisi yrityksen itsensä antaneen tuotteen.

Tapojärvi uskoo, että kaikki bloggaajat eivät tiedä, että piilomainonta on kiellettyä.

- Mä toivon, että kukaan bloggaaja ei piilomainosta. Siinä pitää olla avoin ja lukijan täytyy heti ymmärtää, että mainostaja on taustalla postauksessa. Uskon, että on kyse tietämättömyydestä jos yhteistyötä ei kerro. Blogin voi perustaa ihan kuka tahansa, Tapojärvi miettii.

Suomen blogimarkkinointi on vielä pientä, mutta jo nyt bloggaajat ovat tehneet esimerkiksi omia korumallistojansa ja yritykset hyödyntävät heitä tähtien lailla.

- Uskon, että tulevaisuudessa blogin kirjoittaminen on vain yksi osa bloggaajan työtä. Yritykset käyttävät bloggaajia jo nykyään erilaisissa projekteissa, kuten täällä I love me -messuilla, Tapojärvi kertoo.

Blogimarkkinointi-kirjan nimi korjattu