Onnea on liikkua luonnossa

Liikunta ei ole pelkkää fysiologiaa. Terveyskasvatuksen professori tietää, että kaunis ympäristö ja hyvä seura ovat iso osa liikunnan tuomaa mielihyvää.

terveys
Nainen tarkkailee kevään merkkejä pellon laidalla.
Tutkimuksen mukaan jo viisi minuuttia luonnossa edistää mielenterveyttä.YLE

Liikunnan terveysvaikutuksista puhutaan paljon, mutta liikkumista voi lähestyä myös kokonaisvaltaisemman mielihyvän näkökulmasta.

Jyväskylän yliopiston terveyskasvatuksen professori Lasse Kannas tietää, että liikkumisella ja onnellisuudella on yhteys, vaikka onkin vaikea sanoa, kumpi tulee ensin.

- Liikunta tuottaa mielihyväkokemuksia, mutta toisaalta onnellisella ja tasapainoisella ihmisellä on energiaa liikkua eli molemmat tarvitsevat toisensa, Kannas kertoo.

Jalka nousee linnunlaulun tahdissa

Liikunnan tuomat mielihyväelämykset ovat monen osatekijän summa. Ne syntyvät niin fysiologisista, psyykkisistä kuin sosiaalisistakin vaikutuksista eikä estetiikkaakaan sovi unohtaa.

- Kokonaismielihyvään vaikuttavat niin ympäristö, seura kuin vaikkapa äänimaisemakin, Kannas kertoo.

Suomalaiset liikkuvat mielellään luonnossa. Metsä kiehtoo myös terveyskasvatuksen professoria.

- Tässä kun katselen ikkunasta ulos, niin kovasti tuo metsä houkuttaa, Kannas tunnustaa.

Onnellinen liikkuja kuuntelee kehoaan

Tuoreen tanskalaisen tutkimuksen mukaan ihmisen elinikää pidentää parhaiten maltillinen ja kevyt liikunta. Myös Kannas muistuttaa, että liikuntaa ei tarvitse harrastaa hampaat irvessä vaan siitä pitäisi pystyä nauttimaan.

- Me tutkijat olemme varovaisia yksioikoisten ohjeiden antamiseen, mutta kaikki liikunta, joka tuntuu ihmisestä mukavalta ja motivoivalta, niin siihen kannattaa heittäytyä.

Kannas kannustaa kuuntelemaan omaa mieltään ja kehoaan ja toteuttamaan sellaista liikuntaa, joka tuntuu hyvältä. Hän itse ei esimerkiksi perusta aamulenkeistä.

- En kuulu siihen porukkaan, joka aamulenkistä pitää. Kyllä viimeiset on armeijan ajoilta, Kannas naurahtaa.