1. yle.fi
  2. Uutiset

Kari Haakana: Auto ajaa pian ilman kuljettajaa

Kaliforniassa on laillistettu autot, joilla ei ole kuljettajaa, kertoo Yle Internetin palvelupäällikkö Kari Haakana blogissaan.

Yle Blogit
Kari Haakana
Olli Sulopuisto

Syyskuun lopussa Yhdysvaltain väkiluvultaan suurimman osavaltion Kalifornian kuvernööri Edmund Brown allekirjoitti merkittävän osavaltiota koskevan lain.

Lain voimaantuloa ei uutisoitu näyttävästi Suomessa, vaikka se on huomattava virstanpylväs liikenteen historiassa. Laki nimittäin tekee lailliseksi autot, joilla ei ole kuljettajaa.

Aivan mikä tahansa Ford Escort ei Kalifornian kukkuloilla pääse rullaamaan ilman ihmisohjausta. Autonomisten autojen täytyy täyttää viranomaisten turvallisuusvaatimukset. Itsekseen ajelevat autot käyttävät toimiakseen navigaatio-ohjelmia, videokameroita sekä tutkatekniikkaa.

Kalifornian osavaltion laki (siirryt toiseen palveluun), samoin kuin aiemmin hyväksyttyNevadan osavaltion laki (siirryt toiseen palveluun)vaativat edelleen, että auton ohjaajan paikalla istuu autoa ajamaan kykenevä ihminen siltä varalta, että jotain menee pieleen.

Mitään ei kuitenkaan ole mennyt pieleen, ainakaan vielä. Itsekseen ajavia autoja kehittänytGoogle kerskuu (siirryt toiseen palveluun), että sen automallit eivät ole kertaakaan joutuneet onnettomuuteen automaatiotekniikan vuoksi silloin, kun auto on ollut automaattiohjauksessa.

Googlen testiautoilla on ajettu jo yli 300 000 mailia, joista 50 000 on huristeltu automaattiohjauksella.

Suomessa lienee odotettavissa ainakin espoolaisen identiteetin perustavanlaatuinen muutos.

Kari Haakana

Seuraava askel onkin se, että ohjaajavaatimus poistuu. Siihen voi tosin kulua pitkä aika, sillä ihmisten ennakkoluulot itsekseen ajavaa autoa kohtaan ovat tiukassa.

Metroissakin on haluttu pitää ihmiskuljettajia, vaikka kuljettajan mahdollisuudet toimia ongelmatilanteissa ovat varsin rajoitetut. Hissinkuljettajista on sentään jo päästy.

Kun automaation kehittyessä ohjaajavaatimuksesta päästään, ollaan todellisessaliikenneteknisessä muutoksessa. (siirryt toiseen palveluun)Autoja ei esimerkiksi tarvitse muotoilla nykyisten autojen tapaan tuulilaseineen ja tiettyyn suuntaan sijoitettuine matkustajapaikkoineen.

Nopeusrajoitusten noudattamisesta tulee automaattista, onnettomuudet vähenevät ja rattijuoppous katoaa rikostilastoista. Voi olla, että auton omistamisesta ylipäätään tulee hyödytöntä. Suomessa lienee odotettavissa ainakin espoolaisen identiteetin perustavanlaatuinen muutos.

Google on voimakkaasti ollut mukana sekä Nevadan että Kalifornian lakihankkeiden edistäjänä. Kalifornian kuvernööri jopa allekirjoitti asiaa koskevan lain Googlen toimitiloissa Piilaaksossa.

Google vaikuttaa ensivilkaisulla oudolta yhtiöltä ajamaan automaattiautojen asiaa, mutta Googlen intresseissä on kerätä ja jaella kaikkea mahdollista tietoa. Valmistamalla ja lisensoimalla automaattiautojen ohjelmistoja Google luo aivan uudenlaisen tiedonkeruumenetelmän. Verkkosisällön sijaanGooglen autojärjestelmillä (siirryt toiseen palveluun)voitaisiin tehokkaasti kerätä tietoa fyysisestä ympäristöstä.

Automaattiautot tulevat herättämään ankaraa vastustusta. Niiden turvallisuutta tullaan epäilemään, niiden uhataan romuttavan ihmisten yksityisyyden ja niin edelleen.

Todellisuudessa automaattiautot uhkaavat muuttaa nykyisenkaltaista länsimaista, autokeskeistä elämäntapaa, jonka ytimessä on fantasia tyhjillä teillä vapaasti matkustavasta kahlitsemattomasta yksilöstä.

Tämän fantasian ylläpitäjillä on runsaasti hävittävää ja sen vuoksi automaattiautojen vastustus tulee olemaan raivokasta.

Kari Haakana

Kirjoittaja on Yle Internetin palvelupäällikkö

Lue seuraavaksi