Kuluttajaliitto: Vanhusten pankkipalvelut turvattava

Kuluttajaliitto on huolissaan vanhusten pankkipalvelujen säilymisestä tulevaisuudessa. Kuluttajaliitto on jättänyt Eläkkeensaajien Keskusliiton kanssa vetoomuksen eduskunnalle, jossa muistutetaan peruspankkipalveluiden tärkeydestä. Vetoomuksen allekirjoitti noin 25 000 henkilöä.

Kotimaa
YLE / Kalle Niskala

Kuluttajaliitto on huolissaan vanhusten pankkiasioinnin turvaamisesta. Asioinnin siirtyminen verkkoon ja kassapalveluiden supistaminen vaikeuttavat monien ikäihmisten raha-asioiden hoitoa. Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurlin penää pankeilta ja yhteiskunnalta vastuunottoa ja ikäihmisten huomioimista.

- Olemme olleet pitkään huolissamme kehityksestä, miten pankkiasiointi vaikeutuu valtakunassa. Meillä on paljon ihmisiä jotka eivät pysty tai halua käyttää nettipankkia . Myös heillä on oikeus kohtuuhintaisiin pankkipalveluihin.

Suuri osa kansalaisista on jo siirtynyt käyttämään nettipankkia ja siitä on tullut luonteva tapa hoitaa pankkiasiansa. Kuluttajaliitto kokee, että heillä on velvollisuus toimia heidän äänenään, jotka eivät jostain syystä nettipankkia käytä.

- Meille tulee eri tilaisuuksissa paljon ihmisiä kertomaan asioinnin vaikeuksista. Esimerkiksi syrjäseuduilla asuva, huonojen joukkoliikenne yhteyksien päässä elävä vanhus ei välttämättä pääse kuntansa keskustaan nostamaan rahaa juuri sen kolmen tunnin aikana kun kassapalvelut ovat auki.

Beurlin jatkaa, että he eivät tahdo olla pelkästään "EI"-liike, vaan pohtivat parhaillaan vaihtoehtoja ongelman ratkaisemiseen.

- Uskon kyllä, että meille tullaan tarjoamaan vaihtoehtoja. Emme me halua olla jarruna kehityksessä vaan haluamme miettiä aktiivisesti vaihtoehtoisia malleja, mikäli palveluverkostoa on todella karsittava taloudellisista syistä. Tätä ajatustyötä käymme koko ajan ja toivon, että löydämme keinoja millä internettiä käyttämättömille ihmisille taataan perus pankkipalveluiden saatavuus.