"Viitostiellä on voitava ajaa joko sataa tai sataakahtakymppiä"

Etelä-Savon maakuntajohtaja Matti Viialainen pelkää, että viitostien remonttisuunnitelma lentää romukoppaan uudessa poliittisessa käsittelyssä.

Kotimaa
Viitostie
Viitostien parantamisen suunnitelun lyhytnäköisyys huolestuttaa eteläsavolaisia.YLE Etelä-Savo

Maakuntajohtaja Matti Viialainen on huolissaan viitostien remontin kutistumisesta suunniteltua pienemmäksi. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan Mikkelistä saakka rakennettaisiin kokonaan uusi nelikaistainen tie Nuutilanmäkeen asti ja siitä eteenpäin kolmekaistaisena aina Juvalle saakka.

Viialainen pelkää, että tiesuunnitelman uudelleenkäsittely voi tarkoittaa uuden tien rakentamisen supistuvan nykyisen tien kunnostamiseksi.

- Jos ministeriössä joku ajattelee nyt niin, että korjataan se siihen vanhaan väylään, ei tehdäkään neljää kaistaa, ei kahta plus yhtä, niin sehän tarkoittaa, että se jää kuudenkympin tieksi ainakin alkuvaiheessa. Eli kaikki ne ongelmat, joista nyt kärsitään jäävät entiselleen. Tämä on meidän huolenaihe: aiotaanko se suunnitelma panna roskiin?

Poliittinen väliintulo kummastuttaa

Viialainen muistuttaa, että suunnitelmat uuden tien tekoon ovat käytännössä valmiit.

- Selvittääksemme millainen tie tuohon on syytä rakentaa, on tehty töitä jo 5-7-vuotta. Siihen on tehty kaavavaraukset, valituksia ei juurikaan ole ja nyt tämä on enää viimeistä sinettiä vaille eli tiesuunnitelman hyväksymistä vaille.

Tiesuunnitelman hyväksyy lain mukaan Liikennevirasto ja Viialainen kummasteleekin yllättävää poliittista puuttumista asiaan tässä vaiheessa.

- Nyt puhutaankin jostakin uudesta liikennepolitiikasta ja älyliikenteestä. Onko se älyliikenne sitä, että opetetaan ihmiset väistelemään kuoppia älykkäästi huonoilla teillä?

- Minusta pitää tehdä kunnon tie, joka tarkoittaa sitä, että se on samantyyppistä kuin Lusi-Koirakivi-Hurus-väli. Viitostiellä ajetaan joko sataa tai sataakahtakymppiä, sen jälkeen se on saanut arvoisensa tien, Viialainen sanoo.