Mobiilipeli juoksuttaa Stadin lukiolaisia historian perässä

Helsinkiläislukiolaiset ovat torstain ajan pelanneet uutta Stadin stara -oppimispeliä. Pelaajat saavat tablettitietokoneeseensa tehtäviä ja suorittavat rasteja eri puolilta Helsinkiä. Tavoitteena on löytää tähdistä kirkkain, Stadin stara ja samalla oppia elämyksellisesti kotikaupungin historiaa.

Kotimaa
Pelaajat ratkovat rasteja käyttäen apunaan tablettitietokonetta.
Yle

Viidestä helsinkiläislukiosta kootut joukkueet ovat päivän aikana sinkoilleet pitkin kaupunkia sen mukaan, mihin tablettitietokoneen ruudulle ilmestyvät tehtävät ovat määränneet.

Kallion lukiolaisten porukka päätyi aamulla ensimmäiseksi Vanhaan kaupunkiin. Tehtävänä oli löytää maastosta "jossa joki ja meri kohtaavat" tietokoneelle lähetettyä kuvaa vastaava symbolein koristettu kivi. Joukkueen tekniikkavastaava Essi Iivanainen kertoo, että tehtävä ei jää siihen.

- Meidän pitää selvittää, miksi Helsinki on perustettu juuri tälle paikalle ja samalla miettiä sitä, miksi se ei menestynyt täällä. Vastauksen me sitten lähetämme koneella.

Tämä on tosi mielenkiintoinen tapa oppia, pääsee itse tekemään.

Otto-Ville Koste

Erilainen päivä oli joukkueen mieleen. Otto-Ville Kosteen mielestä kaikki erilainen on tervetullutta kouluarkeen.

- Tämä on tosi mielenkiintoinen tapa oppia, pääsee itse tekemään.

Kaikki pelaaminen ei ole pahasta

Rasteilla suoritettavat tehtävät ovat tasoltaan vaihtelevia, mutta kaikki vaativat sekä tietoa että luovuutta. Yhdellä rasteista, Hakaniemessä, pitää esimerkiksi vertailla entisajan ja nykypäivän syrjäytymistä ja suorittaa teemaan liittyvä konkreettinen tehtävä. Vikkelyyskin on valttia, summaa yksi Stadin staran isistä, Kallion lukion opinto-ohjaaja Riku Alkio. Yhtenä esikuvana on ollut lautapeliklassikko Afrikan tähti.

- Testasimme keväällä palikkaversiota oppilailla, ja he kertoivat, että jännitystä pitää olla. Peliin onkin lisätty sen jälkeen muun muassa pop up -tehtäviä, jotka aukeavat yhtä aikaa kaikille joukkueille. Sitten me opettajat voimme hyökätä kehiin rosvoroolissa. Iltapäivällä on vielä kiihdytyskisa, jolloin sellainenkin joukkue, joka ei ole muissa tehtävissä pärjännyt, voi kerätä koko potin. Iltapäivällä selviää sekin, mikä on jalokivistä kirkkain, eli Stadin stara.

Peliä on kehitetty pienen opettajaporukan voimin enimmäkseen vapaa-ajalla, kertoo Alkio.

- Ei siinä tunteja laskettu, kun innostus ajoi eteenpäin. Perinteisesti on ajateltu, että pelaaminen on pahasta, mutta kyllä pelejä ja pelillisyyttä käytetään oppimiseen paljonkin esimerkiksi ala-asteilla. Stadin starassa oppii paljon taitoja, joista on hyötyä nykyisessä työelämässä. Siellä tarvitaan tiimityötaitoja ja kykyä toteuttaa projekteja ja suunnata edellisen projektin jälkeen seuraavaan. Tässä on myös idea vertaisoppimisesta ja vuorovaikutteisuudesta, kun me opettajat annamme heti palautetta.

Ihmisten jälkiä kaupungissa

Stadin stara on osa Helsingin opetusviraston e-kampus -hanketta, jossa pyritään kehittämään verkkopedagogiikkaa. Teknologia ei ole pääosassa, vaan sitä halutaan hyödyntää entistä paremmin oppimisessa, kuvailee Alkio.

Ei siinä tunteja laskettu, kun innostus ajoi eteenpäin.

Riku Alkio

- Nyt tämä on kuuden lukion yhteinen kurssi ja suunnitelma on se, että opiskelijat rakentaisivat itse seuraavan pelin.

Alkio vinkkaa, että pelin ideaa voi soveltaa mihin tahansa kaupunkiin, vaikka lukiolaiset nyt etsivät rasteilta ihmisten Helsinkiin jättämiä jälkiä.

- Tässä tutkitaan kaupunkia ilmiönä, joka koostuu ihmisten jäljilstä, on sekä monumentteja että mikrotason juttuja. Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei tehtävissä ole, vaan toivottavasti näistä rakentuu yhteinen tarina.

Opettajan haaveissa on se, että erilainen päivä Helsingissä on lukiolaisille mieleenpainuva elämys.

- Toivottavasti tämä on sellainen kokemus, joka saa nämä opiskelijat aikanaan tuomaan omat lapsensa katsomaan vaikka tätä hautamonumentti-kiveä. He voivat sitten kertoa jälkikasvulleen, että käytössä oli aataminaikaista teknologiaa, joka silloin vielä oli alansa huippua.