Hyvää kahvia, kiitos!

Mitä haluaa taukopaikoille tuleva autoilija? Hyvää kahvia! 20-vuotista taivaltaan Janakkalassa 3-tien varrella juhlistava Linnatuuli oli Suomen ensimmäinen tien yli kasvatettu liikenneasema. Kilpailu on koventunut, tuotteet ja kattaus ovat menneet uusiksi, mutta perusasiat säilyvät.

huoltamot
Katja Kallio aloitti Linnatuulen ravintolasta
Mikael Juntunen/ Yle

Arkena liikenneaseman ravintolapöydät täyttävät ammattiautoilijat ja työmatkalla olevat ihmiset. Viikonloppuna on perheiden, fanibussien ja muiden matkailijoiden vuoro. Vuositasolla kävijöitä on kolme miljoonaa. Se merkitsee keskimäärin 1500 myytyä kahvikuppia päivässä.

- Suomalaiset juomat yllättävän paljon kahvia. Aamulla tuntuu, ettei ehdi keittää tarpeeksi, sanoo myymäläpäällikkö Katja Kallio.

Kahvista kaveri tunnetaan.

- Se on aina tuoretta ja aina hyvää. Se tuoksuu heti tuolta ovelta. Täällä on ylivertainen ja Suomen paras kahvi, ja sen me olemme tehneet muille tiettäväksi, kehuu tervakoskelainen Marjatta Kuossari.

Hyvä ruoka, hyvä mieli

Bensan hinta, polttimot ja pyyhkijän sulat ovat jossain määrin merkittäviä tekijöitä pysähtymispaikan valinnalle, mutta ne eivät ruumiin ravitsemistarpeille enää pärjää.

- Ei vaikuta mitään, ihan ruoan perässä ollaan, sanoo ruokaileva mieshenkilö. Eikä silläkään ole kuulemma merkitystä, mikä kyltti katolla on.

- Harva enää metsästää senttejä polttoaineen hintakilpailussa, vahvistaa Katja Kallio. Eikä autoilija enää edes oleta saavansa mitään huolto- tai varaosapalvelua nykyaikaiseen autoonsa.

Suurin osa kävijöistä on satunnaisia kahvittelijoita ja ruokailijoita, mutta Linnatuulesta on tullut myös paikkakuntalaisten sosiaalisen elämän yksi keskipiste.

- Tämä on meille sellainen sosiaalikahvi, tavataan täällä tuttuja kolme neljä kertaa viikossa. Välillä käydään sitten syömässä. Täällä on tavattoman paljon tuttuja. He tulevat joko pyöräillen, kävellen tai autoillen, Marjatta Kuossari sanoo.

Erikoisuus muistetaan

Linnatuuli perustettiin suurten juhlallisuuksien saattelemana moottoritien varrelle syksyllä 1992. Avauksen suoritti Esko Aho. Alkuperäinen omistaja Eurostrada luopui asemasta muutama vuosi sitten. Nykyisin asema on kauppiasvetoinen. Seppo Lauerin omistamalla liikenneasemalla on tällä hetkellä 50 työntekijää.

Kallion mukaan paikastaan tunnetun liikenneaseman status kovan kilpailun keskellä on säilynyt. Erikoisuus muistetaan aina.

- Ihmiset soittajat ja kysyvät, missä tämä paikka on. Kun kertoo, että se on se asema, joka menee moottoritien yli Hämeenlinnan ja Helsingin välillä, ihmiset muistavat heti.