1. yle.fi
  2. Uutiset

Tahkoa ei mielletä Savon matkailukohteeksi

Uuden mielikuvatutkimuksen mukaan Tahkoa ei osata sijoittaa kartalla Savoon. Sen sijaan Kuopio koetaan mielenkiintoisena kaupunkina, ja savolaisuuteen liitetään hyvin perinteisiä asioita, kuten kalakukko, murre ja sosiaaliset savolaiset.

Pohjois-Savo
Tahkon rinteet Nilsiässä.
Keijo Salokangas / Yle

Pohjois-Savo tunnetaan muualla Suomessa melko huonosti mutta Kuopio sen sijaan hyvin. Osana Pohjois-Savon markkinointiohjelmaa tehty uusi tutkimus osoittaa, että Kuopio on maamme kiinnostavimpien kaupunkien listauksessa seitsemäntenä.

Kun tutkimukseen osallistuneita pyydettiin nimeämään spontaanisti mielenkiintoisia maakuntia Suomesta, Pohjois-Savo ei listalle mahtunut.

- Tämä kertoo ehkä eniten siitä, että markkinointitoimet täällä ovat olleet hyvin hajanaisia, tulkitsee tuloksia Pohjois-Savon markkinointiohjelman laadintaan osallistuva toimitusjohtaja Jonne Saivosalmi konsulttiyritys Place Marketingista.

Tutkimukseen vastanneet liittivät pohjoissavolaisuuteen hyvin perinteisiä mielikuvia kuten kalakukot, murteen, savolaiset ihmiset ja luonnon.

Pohjois-Savo koettiin myös korkean osaamisen ja kehittyvän elinkeinoelämän alueena.

Tahkon brändiä rakennettu omillaan

Pohjois-Savon huonosta tunnettuudesta kertoi sekin, että Tahkon matkailukeskusta vastaajat eivät osanneet Savoon sijoittaa.

- Tahkon brändihän on rakennettu sinänsä systemaattisesti ja se on tunnettu. Heillä on ollut täysin oikeutetusti omat itsekkäät syynsä tehdä brändiä liittämättä siihen muita, kuten Pohjois-Savoa tai Kuopiota, Saivosalmi toteaa.

Heillä on ollut täysin oikeutetusti omat itsekkäät syynsä tehdä brändiä liittämättä siihen muita.

Jonne Saivosalmi

Jatkossa tilanne voi olla toinen, ja todennäköisesti Tahkoakin markkinoidaan vuodenvaihteen kuntaliitoksen jälkeen osana Kuopiota. Näin siksikin, että laadinnan alla olevassa markkinointiohjelmassa mennään yhden tai korkeintaan muutaman kärjen periaatteella.

- Luulisin, että on järkevää puhua siitä, että Tahko on Kuopiossa jatkossa, koska tämä on se logistinen keskus, jonka kautta Tahkolle saavutaan mutta myös sen lisäksi käydään ostoksilla, kulttuuririennoissa näissä kaupungeissa, toteaa Kuopion kaupungin markkinointijohtaja Kirsi Soininen.

- Kun yksi tulee tunnetuksi, muut hyötyvät siitä, muistuttaa toimitusjohtaja Jonne Saivosalmi Place Marketingista.

Asukkaat itse ovat tyytyväisiä

Jos ulkoisessa imagossa on vielä petrattavaa, sisäinen identiteetti on tutkimuksen mukaan Pohjois-Savossa kohdillaan.

Asukkaat itse ovat elämäänsä hyvinkin tyytyväisiä, ja jopa 90 prosenttia on valmis suosittelemaan Pohjois-Savoa muille.

En kyllä vaihtaisi mihinkään.

Aino Miettinen

- Tämä on ihana paikka. Kuopiolaiset ovat ihania, ottavat ulkopuolisenkin omakseen, Virosta pääkaupunkiseudun kautta Kuopioon muuttanut Kätlin Jurs totesi Kuopion torilla.

- En kyllä vaihtaisi mihinkään. Savossa on niin hyvä elää ja ihmiset ovat lupsakkaita, sanoi puolestaan kalakakkoja kaupannut suonenjokelainen Aino Miettinen.

Markkinointijohtajan mielestä asukkaiden tyytyväisyys on paras mahdollinen lähtökohta brändistrategian ja uuden markkinointiohjelman luomiselle.

- Asukkaistahan kaikki lähtee ja markkinointia rakennetaan vahvasti juuri ihmisten ympärille, suunnittelee Soininen.

Ensimmäiset markkinointitoimet Pohjois-Savon markkinointiohjelmassa nähdään ensi keväänä.

Lue seuraavaksi