1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Turun telakka vahvoilla risteilijätilauksen saajaksi

Royal Caribbean Cruises vahvisti tilaavansa jättiristeilijän

Oasis-luokan edellinen risteilijä Oasis of the Seas. Kuva: ROYAL CARIBBEAN / HO

Kokenut laivanrakentaja Martin "Iso-Masa" Saarikangas arvioi, että STX:n Turun telakka on vahvoilla saamaan Royal Caribbean Cruisesin (RCC) seuraavan risteilijätilauksen rakennettavakseen.

- Turun telakalla on siihen hyvät mahdollisuudet, hän sanoo Yle Uutisille.

Yhdysvaltalaisvarustamo ilmoitti torstaina, että se aikoo tilata kolmannen Oasis-luokan loistoristeilijän vielä tämän vuoden aikana. Rakentajatelakkaa se ei kuitenkaan maininnut.

Käytännössä miljarditilauksen toimittajaksi on Saarikankaan mukaan neljä vaihtoehtoa: Meyer Werft Saksassa, Fincantieri Italiassa sekä STX:n Ranskan tai Suomen telakat. Kaukoidän telakoiden voittoon Saarikangas ei usko.

Meyerin mahdollisuuksia kaventaa Saarikankaan mukaan se, että saksalaisyhtiöllä on kädet täynnä töitä nykyisissäkin tilauksissa vuosiksi eteenpäin.

- Meyer kertoi viikko sitten saaneensa ison risteilijätilauksen ja option toiseen, Saarikangas sanoo.

Fincantierin tilauskirjaan RCC:n alus saattaisi Saarikankaan mukaan mahtua. Ongelmana on kuitenkin se, ettei Fincantieri ole Saarikankaan mukaan koskaan rakentanut RCC:lle, vaan lähinnä sen kilpailijalle Carnival Cruisesille.

STX:n Ranskan telakalla ei ole Saarikankaan mukaan "heppoisasti töitä". Aikaa siis on, mutta pisteitä pudottaa pitkä tauko edellisestä RCC-tilauksesta.

- He ovat rakentaneet Royal Caribbeanille viimeksi 1980 - 90-luvuilla.

Turun telakalla kokemusta loistoristeilijöistä

STX:n Turun telakalla puolestaan on tuoretta kokemusta loistoristeiljöistä RCC:lle. Se toimitti Royal Caribbeanille kaksi edellistä Oasis-luokan alusta. Maailman suurin matkustaja-alus Oasis of the Seas suuntasi Turusta merelle kolme vuotta sitten, samankokoinen sisaralus Allure of the Seas irtautui laiturista vuotta myöhemmin. RCC on ollut tyytyväinen turkulaisten työnjälkeen.

Nyt olisi haarukassa kolmas Oasis-luokan laiva. Saarikankaan mukaan seuraajan suunnitteluaika lyhenee vuodella sisaralusten ansiosta. Sillä on suuri merkitys, sillä RCC haluaa laivansa 2016, siis jo neljän vuoden kuluttua. Turun telakan tilauskirjaan risteilijätilaus mahtuisi oivasti. Nyt on töitä, mutta ensi kesälle kaivattaisiin jo uusia tilauksia.

Kaiken taustalla on kuitenkin iso kanto: rahoitus. Laivan rakentaminen edellyttää valtavia lainoja ja niille taas takaajat. Käytännössä valtiot takaavat valtaosan laivalainoista, Suomessa tehtävä kuuluu Finnveralle.

- Tämä on ennen kaikkea rahoituskisa, Saarikangas sanoo.

- Turun telakan mahdollisuudet ratkeavat todennäköisesti rahoituskuvioon, saavatko he tilaukselle riittävät takuut, Saarikangas pohtii.

Finnvera ei kommentoi asiaa mitenkään. Myös elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) on vaikenemisen linjalla.