Maksullinen Facebook suututtaa käyttäjiä

Sosiaalisen median verkkoyhteisö Facebookin toiminnan muutokset herättävät suuttumusta käyttäjissä. Erityisesti huolta nostattavat maailmanlaajuisen yhteisöpalvelun yritykset löytää uusia rahastuskeinoja.

kulttuuri
Lapsi kirjautumassa facebook -sivustolle.
Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Ruotsin television uutissivulla hämmästeltiin viime viikolla yhteisöpalvelun "tarjousta", jossa jopa tavallisien palvelun käyttäjien päivityksille luvattiin maksusta parempaa näkyvyttää naamakirja-kavereiden keskuudessa. Tähän asti päivitykset ovat näkyneet halutuille kavereille täysin ilmaiseksi.

Fani-sivut sekä pienet toimijat pulassa

Facebook-yhteisöpalvelu on houkutellut yksityisten ihmisten lisäksi toimintansa piiriin paljon erilaisia harrasteryhmiä, pienjulkaisuja, mediaa ja yrityksiä.

Nyt monet yhteisöpalvelun kautta toimintaansa tutuksi tehneet ja yleisöjä saaneet toimijat kokevat joutuneensa Facebookin rahastusyritysten kohteiksi.

Profiilin ylläpitäjät ovat törmänneet tilanteeseen, jolloin profiilin tykkääjien määrän lisääntyessä sen julkaisemien päivitysten näkyvyys tykkääjien keskuudessa on kuitenkin heikentynyt.

Monet faniryhmät ja profiilin perustaneet yhteisöt ja yritykset kokevat tulleensa petetyiksi ja harkitsevat yhteisössä toiminnan lopettamista tai siirtymistä kilpailevien yhteisöpalveluiden alle.

Tulilinjalla yli 400 tykkääjän yhteisöt

Sveriges Television kertoo törmänneensä Facebookin tuotejohtaja Gokul Rajaramin haastatteluun, jossa tämä kehuu yrityksen maksullista tuotetta, erityistä "Hakukonetta", jonka käyttöön otto varmistaa profiilin näkyvyyden kaikkien fanien keskuudessa. Muutoin yli 400 fanin yhteisö tavoittaa enää vain 15-20 prosenttia tykkääjistä.

Tieto sosiaalisen median ja erityisesti Facebookin toimintojen muuttumisesta yhä enemmän maksullisiksi kuohuttaa käyttäjiä ympäri maailmaa. Tieto herättää paljon kysymyksiä yhteisön tulevaisuudesta.

SVT on yrittänyt saada asiaan vastauksia Facebookin Ruotsin pr-vastaavalta, mutta tämä ei ole vastannut puhelimeen. Toimitukselta on sen sijaan pyydetty kysymyksiä sähköpostitse. Vastauksia odotetaan.

Verkkojulkaisu ryhtyi kampanjaan Facebookin toimia vastaan

Populaarikulttuurin ja netin ilmiöihin erikoistunut yli 50 000 tykkääjän verkkojulkaisu _Dangerous Minds _on lähtenyt kampanjoimaan verkkoyhteisön rahankeräystä vastaan. Julkaisun mukaan Facebookin pelisääntöjen muutokset ovat olleet havaittavissa jo toukokuusta lähtien, kun monet suuret ja pienet toimijat yhteisön palvelun sisällä ovat huomanneet tykkääjiensä tavoittamisen heikentyneen selvästi.

Dangerous Minds kertoo julkaisevansa 10 - 16 postausta päivässä. Viikonloppuisin vähemmän. Jokaisesta päivityksestä kaikille tykkääjilleen julkaisu joutuu maksamaan nyt Facebookille 200 dollaria, noin 155 euroa per postaus. Aikaisemmin julkaisijalle ilmainen toiminta maksaisi sen laskujen mukaan jatkossa jopa lähes 700 000 dollaria, yli 540 000 euroa vuodessa. Tähän sillä ei ole varaa.

_Dangerous Minds _epäilee kehityksen olevan vasta alkua ja ilmoittaa itse siirtyvänsä toimimaan kilpailijoiden, Twitterin tai Google+:n ympäristöön.