1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Vaasa

Vanhat merikarhut toivottavat uuden Wasa Expressin tervetulleeksi

Unto Lintala ja Pekka Muurimäki omaavat kokemusta Vaasanlaivoilta yhteensä lähes 50 vuotta. He tietävät että Vaasassa on vanhatkin laivat saatu näyttämään hyvältä.

Vaasanlaivat oli vaasalainen varustamo, joka harjoitti matkustajaliikennettä Merenkurkussa vuodesta 1948 aina vuoteen 1993. Sen jälkeen liikennöintiä on viimeismpänä harjoittanut RG Line.

Unto Lintala toimi kauppa-alusten katsastajana Vaasanlaivojen aikaan. Pekka Muurimäki oli puolestaan moottorimies. Hän toimi Vaasanlaivoilla muun muassa konepäällikkönä useallakin aluksella.

- Parhaimmillaan Vaasanlaivoilla oli viisikin laivaa. Suomessa oli tunnettua, että kun Vaasa-Uumaja välille hankittiin käytettyjä laivoja, niin ne olivat päällisin puolin aika huonossa kunnossa. Oli myös merenkulkupiireissä tunnettua, että kun ne olivat vaasalaisten omistuksessa pari vuotta, niin ne rupesivat taas näyttämään laivoilta, muistelee Lintala.

Wasa Express palaa takaisin

Uusin yrittäjä Vaasan ja Uumajan välisessä liikenteessä on kaupunkien yhteisesti omistama varustamo NLC Ferry. MS Betancuria nimeä kantava entinen Wasa Express aloittaa liikennöinnin Merenkurkussa vuoden alusta

Unto Lintalalla on selkeä käsitys uudesta Wasa Expressistä:

- Laivahan on 30 vuotias, Suomessa rakennettu ja siinä on Wärtsilän koneet ja yksi jääluokka. Uskon että se on erittäin hyvä laiva Merenkurkkuun, koneissa on sen verran tehoa, että tulee toimeen normaalijäissä. Ensimmäinen Wasa Express näytti minun silmään kauneimmalta, koska siinä oli vielä vanhaa tyyliä, myös toinen Wasa Express ja Botnia Express olivat sopivan kokoisia laivoja Merenkurkkuun. Myös Wasa King, jolle kävi sitten Estonia-nimellä kuten kävi, oli myös erittäin hyvä laiva, Unto Lintala kertoo.

- Toivottavasti myös EU tukee tulevaisuudessa Merenkurkun liikennettä, kun veivät meiltä tax freen pois. Toivon myötätuulta uudelle yritykselle, säestää Pekka Muurimäki.