Aloittelevan poliitikon oppitunti: A+1² ja puhu tunteella

Näillä opeilla kansa saadaan kiinnostumaan politiikasta - katso Yle Uutisissa tuottajana ja juontajana työskentelevän Petteri Löppösen vinkit.

Näkökulmat
Petteri Löppönen

Kun kuntavaalitulos oli vihdoin selvä, aloin pohtia, pitäisikö tuoreille poliitikonaluille kertoa oikeamielisyyden nimissä samoista työkaluista kuin mitä joukkojen johtajatkin vaalikampanjoiden aikana - ja niiden välissä - käyttävät.

Niin ikään alkoi tuntua arvokkaalta myös se, että äänestäjät ja toimittajatkin saisivat tietää, millaisia kikkoja heitä ja mediaa kohtaan käytetään, jotta ihmismieleen päästään vaikuttamaan. Läpinäkyvyyden nimissä kokosinkin vanhoista oppikirjoista niin sanottujen spin doctoreiden käyttämiä mediatekniikoita. Niitä sopii nyt alkaa käyttää vaikka kunnanvaltuustojen kokouksissa ja paikallisen median haastatteluissa. Voin taata, että keskustelu kuntaliitoksista ja sote-uudistuksesta saa niiden avulla uutta väriä…

Eritoten Yhdysvalloista ja Britanniasta peräisin olevista poliitikkojen kikoista ollaan oltu Suomessa vähän ”hys hys”. Jos niitä väitetään käytetyn, se innokkaasti kiistetään. Tai ei sitä ainakaan myönnetä. Todellisuudessa nuo kikat näkyvät ja kuuluvat suomalaistenkin yhteisten asioiden hoitajien toiminnassa. Kukin saa nämä luettuaan päätellä, tunnistaako näistä jonkun poliitikon?

Siis, olkaa hyvä. Kieli poskessa koottu aloittelevan poliitikon huoneentaulu:

  1. Toimittajan kysymystä ei aina kannata tai tarvitse kuunnella. Puhu siitä mistä haluat puhua. Toimittaja yrittää vain saada sinut nalkkiin.
  2. Voit väistää toimittajan kysymyksen esimerkiksi Yhdysvaltain presidentinvaaleista tänne rantautuneella vastaustekniikalla. Sen tekijä on kampanjapolitiikan guru Roger Ailes. Paina kaava A+1² mieleesi. Kun aloitat vastauksesi, ole ”A” vastaavinasi (huom. ole vastaavinasi mutta älä vastaa) ja siirry sen jälkeen ”+1” haluamaasi teemaan ja ”²” anna tarinasi lentää. Huomaa kuinka toimittaja kuuntelee kiltisti, kokeneempikin ainakin jonkin aikaa.
  3. Valmistaudu haastatteluun. Yksi huonosti sujunut haastattelu voi tuhota paljon. Edward Kennedyn presidentinvaalikampanjan Jimmy Carteria vastaan kerrotaan kaatuneen siihen, ettei mies osannut vastata kysymykseen: ”Miksi te haluatte presidentiksi?”
  4. Ota selvää mistä kannattaa puhua. Sen sijaan, että poliitikko puhuisi niistä asioista, joiden hän tuntee olevan tärkeitä äänestäjilleen hänen kannattaa ottaa selvää, mitkä asiat äänestäjien mielestä ovat tärkeitä heidän kannaltaan.
  5. Radio ja televisio ovat tunteen ja emootion välineitä. Pidä mielessä, ettei viihdyttäjä pyri informoimaan yleisöään; hän yrittää koskettaa yleisönsä emootioita ja vaikuttaa yleisön tunteisiin. Ja näin: informaatio on harvoin viihdyttävää, sillä se vetoaa älyyn. Toisaalta viihde viihdyttää, koska se vetoaa tunteisiin. Jo vuosikymmeniä sitten Euroopassa huomattiin, että propagandan täytyy viihdyttää. Ai miksikö? – No onko hyötyä sellaisesta kuuntelijasta tai katselijasta, joka nukkuu?
  6. Käytä puheessasi sanoja, joissa on positiivinen arvolataus äänestäjiesi kannalta. Kuten esimerkiksi perhe, karjalanpiirakka ja sauna synnyttävät suomalaisessa positiiviisen mielikuvan, niin myös hyvinvointiyhteiskunta, vastuullisuus ja yhdessä tekeminen, toivo, työ, huolenpito jne jne.
  7. Kehitä iskulauseita ja iskeviä ilmaisuja. Media haluaa käyttää lyhyitä pätkiä, jotka ovat kuvaavia ja ytimekkäitä. Esimerkiksi vastakohdista syntyy hyviä iskulauseita: paha vastaan hyvä. ”Minun mielestäni kansaa ei saa nyt pelotella vaan rohkaista”. ”Ei tässä ole nyt syytä maalata piruja seinille vaan katsoa tulevaisuuteen.” Tai esimerkiksi Soinin hihkaisu: ”Nyt..tuli..JYTKY!”. Sana ”sairaussakko” oli puolestaan suorastaan nerokas löytö taannoisessa keskustelussa.
  8. Voit kehittää itsellesi myös hyvän vihollisen. Se voi olla esimerkiksi uhkakuva, jota vastaan kannattaa puhua tai väite, jota vastaan voi taistella. Jos haluat olla oikein härski, voit kehittää väitteen, jota vastaan haluat ehdottomasti olla.
  9. Älä provosoidu. Jos sinua yritetään ärsyttää julkisessa tilanteessa, niele mielessäsi rauhoittava. Katsojan ja kuuntelijan sympatiat saa se, joka vaikuttaa joutuneen epäasiallisen hyökkäyksen kohteeksi. Suoniaan pullisteleva punapäinen räksyttäjä häviää.
  10. Poliitikolle hyvät teemat ovat tärkeitä. Kampanjaguru Roger Ailes muistutti presidentti Reagania aikanaan, ettei tämä ole tullut valituksi yksityiskohdilla vaan teemoilla. Joka ikinen kerta kun kysymys esitetään, liitä se yhteen suurista teemoistasi ja käytä vaistojasi vastatessasi. Yksityiskohtien latelusta ei ole suurta hyötyä.

Kyllä näillä opeilla kansa kiinnostuu ja äänestysprosentti nousee. ;-)

Tuoreen poliitikon luettavaksi:

  • Roger Ailes with Jon Kraushar: You are the message, Secrets of the Master Communicators, Dow Jones-Irwin, 1988.
  • Laurence Rees:_ Selling Politics, BBC Books, 1992._