Bussikuskien kurvit ja kiihdytykset pehmenivät seurantalaitteella

Ajotapoja seuraava laite on rauhoittanut Helsingin Bussiliikenteen kuskien otetta. Liian tiukkojen jarrutusten välttäminen säästää polttoainetta vuosittain yli puolen miljoonan euron edestä. Lisäksi se on pitänyt matkustajat aiempaa tyytyväisempinä.

Kotimaa
Mies menossa bussiin
Yle

Kuljettaja Anna-Maija Eronen käy tarkastamassa ajotapansa Roihupellon varikolle ripustetusta listasta viikottain. Hän sanoo seurantalaitteen vaikuttaneen omaan asenteeseensa paljon.

- Aluksi meinasi käydä niin, että hurruuttelin vain kolmea- tai neljääkymppiä, että laite pysyi koko ajan vihreällä, mutta sehän ei ole tarkoituksenmukaista. Nykyään tiedostan laitteen niin, että mutkaan tai kääntöpaikalle ei tule ajettua liian lujaa.

Ajotapoja seuraava laite on asennettu yli kolmeen sataan Helsingin Bussiliikenteen linja-autoon. Kiihtyvyysanturi mittaa auton kiihtyvyyttä sivuttain sekä jarrutuksessa ja kiihdytyksessä. Kun tietty raja-arvo ylitetään, tulee järjestelmään punainen merkki.

- Pyrin siihen, että punaisia jarrutuksia ei tulisi. Vaikka kyllä niitä tulee kuljettajasta riippumattakin, esimerkiksi silloin, kun kadussa on tietyömailla pahoja monttuja ja auto niihin humahtaa, Eronen huomauttaa.

Pehmeä meno pitää matkustajat tyytyväisinä

Helsingin Bussiliikenteen liikennejohtajan Mika Seppäsen mukaan punaiset jarrutukset ovat laitteen alkuajoista vähentyneet merkittävästi. Matkustajat siis kokevat busseissa vähemmän epämukavia hetkiä ja nykivää menoa.

Mutkaan tai kääntöpaikalle ei tule ajettua liian lujaa.

Anna-Maija Eronen

- Asiakastyytyväisyystutkimuksessa 70 prosenttia koki ajotapamme hyväksi ja se oli huomattava parannus edelliseen mittaukseen verrattuna, Seppänen toteaa

Järjestelmää voidaan käyttää hyväksi myös onnettomuustilanteiden selvittämisessä, sillä siitä voidaan tarkastaa auton nopeus, käytetty vaihde ja se, onko painettu jarrua vai kaasua.

- Voidaan siis tarkastaa onnettomuustilanteessa asiakkaan väite ja kuljettajan kertomus. On myös palautetilanteita, joissa voidaan hyödyntää tätä järjestelmää, Seppänen selittää.

Polttoainetta kuluu huomattavasti vähemmän

Matkusjien hermojen lisäksi rauhallisempi ajotapa säästää selvää rahaa. Helsingin Bussiliikenteessä polttoainetta kulutetaan vuoden aikana 11,4 miljoonaa litraa ja kaasua 2,4 miljoonaa kiloa.

Seppäsen mukaan keskikulutus sadalla kilometrillä on ajolaitteen asentamisen jälkeen laskenut 47 litrasta 45,4 litraan.

- Yhden litran säästö sadan kilometrin kulutuksessa tarkoittaa meillä vuodessa runsasta 300 000 euroa. Eli tämä on hyvin merkittävä asia meille.

Noin 700 000 euroa maksanut järjestelmä on siis maksanut itsensä pian takaisin.