1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomi-muodilla tulee nipin napin toimeen

Kotimaisen vaatesuunnittelijan palkkapussi on usein pienempi kuin runsas julkisuus voi antaa ymmärtää.

kulttuuri
Vaatteita kaupan näyteikkunassa.
Juha-Pekka Inkinen / YLE

Vaatesuunnittelijan vapaus maksaa. Se selvisi, kun Yle Uutiset haravoi median suosikkisuunnittelijoiden verotietoja viime vuodelta.

Linnanjuhlien luottovaatettaja Jukka Rintala, niin ikään erityisesti juhlavaatteistaan tunnettu Tiia Vanhatapio ja Marimekosta muotilehtien suitsuttamalle ja palkitulle soolouralle noussut Samu-Jussi Koski tienasivat palkkatuloja kukin alle 21 000 euroa.

Koski palkittiin vastikään Suomen merkittävimmällä muotipalkinnolla, Kultaisella vaatepuulla, mutta hänen ansiotulonsa olivat viime vuonna vain noin 10 600 euroa.

Tv-ohjelmassa tunnettuuttaan kasvattaneen Mert Otsamon ansiotulot puolestaan jäivät noin 4500 euroon. Pääomatulot kaikilla edellä mainituilla olivat nolla euroa.

Joskus sinnikkyys palkitaan

Niin ikään alun perin television suunnittelukilpailusta esiin ponnahtanut Katri Niskanen on tienannut varsin hyvin, vajaat 32 700 euroa. Myös kenkäsuunnittelija Minna Parikka voi olla tyytyväinen palkkatuloihinsa - hän keräsi viime vuonna lähes 55 000 euron ansiotulot. Puhtaan linjan ystävä Ritva Falla puolestaan nosti pääomatuloja reilut 2300 ja palkkaa 32 060 euroa.

Toisaalla suunnittelijat ja muu muotimaailma elävät jo tulevaisuudessa. Vastikään muun muassa pr-yritys Miltton esitteli ensi kevään ja kesän uutuuksia.

Onko taloudellisesti järkevää perustaa omaa vaatemerkkiä?

- En sanoisi että se on helppoa, mutta hyvä asia varmasti myy myös Suomessa, jos osuu oikeaan kohtaan. Toki Suomessa markkinat on pienemmät ja meidän vaatekulttuuri on hieman erilainen kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Haasteita löytyy, mutta kyllä ne on selätettävissä, viestinnän suunnittelija Eva Vuorinen Milttonista arvioi.

Yritys myy pr-palvelujaan esimerkiksi nuorille kotimaisille suunnittelijoille, kuten muotilehdissä esitellylle Minni f. Ronya -merkille. Anna Törnroos on toinen merkin suunnittelijoista.

- Mekin tarvittaisiin tässä vaiheessa enemmän tukia, mutta ymmärretään myös se, ettei kukaan rahaa syydä syytämällä koko ajan. Sitä mukaa kun myymme rahoitamme sillä yritystoimintaa.

Minni f. Ronya pyrkii kattamaan mallistonsa kustannuksia myös yritysyhteistyöllä. Tavoitteena suunnittelijaduolla on kasvaa ja pitää samalla kiinni ohjaksista.

- Olisi superhienoa työllistää jossain vaiheessa muitakin kuin itsemme ja toteuttaa unelmmia, Törnroos lisää.

Lue seuraavaksi