”Autokauppiaan huijaaminen on elämän kohokohta”

Rehelliseksi luultu suomalainenkin osaa huijata vaihtoautokaupassa. Yle Uutisten eri autoliikkeiden vaihtoautopäälliköille tekemän soittokierroksen mukaan suomalaiset autonvaihtajat ovat keksineet kaikki maailman metkut.    

Kotimaa
Mies esittelee autoa -piirustus.
Stina Tuominen / Yle

Yle Uutiset haastatteli puhelimitse kymmentä vaihtoautopäällikköä eri puolilta Suomea. Haastateltavat saivat vastata kysymyksiin nimettöminä.

- Suomalaisilla tuntuu olevan geeneissä, että kun saa autokauppiasta huijattua, niin se on elämän kohokohta, kiteyttää suuren autoketjun vaihtoautopäällikkö Varsinais-Suomesta.

Samainen vaihtoautokauppias tuntee hyvin ihmisten epäluulon automyyjiä kohtaan. Hänen mielestään peiliin kurkkaaminen voisi kuitenkin tehdä monelle hyvää.

- Sillä, joka tuo vaihtoauton liikkeeseen, ei ole mitään vastuuta mistään, mutta autoliike on kaikesta vastuussa.

”Muistaakseni kesärenkaat ovat vielä ihan hyvät”

Ylivoimaisesti eniten tapahtuu renkaiden veivaamista. Auton alla olevat renkaat ovat näkyvissä, mutta tarjousta pyydettäessä harvalla on takakontissa toiset pyörät näytillä.

- Vasta vähän aikaa sitten meille tuli vaihdossa neljä kuukautta vanha auto. Sen toiset vanteet olivat aivan ruosteessa, sanoo vaihtoautopäällikkö Helsingistä.

Autonvaihdon hetkellä monella ovat toiset pyörät edelleen säilössä ”jossakin mummon tallissa”. Sieltä ne luvataan toimittaa myöhemmin. Niissäkin autoissa, jossa renkaat ovat takakontissa, näky on välillä karmea. Pintaa kumeissa on jäljellä enää auton myyneen muistikuvissa.

Välillä tuntuu, että matkalla autokauppaan on autoon vaihtunut naapurin isännän renkaat.

- Välillä tuntuu, että matkalla autokauppaan on autoon vaihtanut naapurin isännän renkaat, sanoo toinen vaihtoautopäällikkö.

”Kun autoon tule joku vika, niin se tuodaan äkkiä vaihtoon”

Eniten suomalaiset autokauppiaat tuntuvat pelkäävän jakohihna- ja jakoketjuhuijareita.

- Autossa on kyllä vihkon mukaan kaikki huollot tehty, mutta todellisuudessa asiakas on sitten kieltänyt huoltoa vaihtamasta kallista hihnaa, vaihtoautopäällikkö suuresta pääkaupunkiseudun autotalosta sanoo.

Muutenkin auto tuodaan mieluiten vaihtoon juuri ennen suurta ja kallista huoltoa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun kytkin alkaa ilmoittaa itsestään tai pakki mennä huonosti päälle, alkaa autonvaihto tulla mieleen. Jotkut tarjoavat autoa vaihtoon juuri ennen katsastusta.

- Kaikki semmoiset piilevät viat, joita ei pysty lyhyellä koeajolla havaitsemaan, ovat todella kiusallisia. Paljon tulee esimerkiksi autoja, joista joku sähköikkunoista ei sitten toimikaan, yksi vaihtoautopäälliköistä toteaa.

Monet haastatelluista autokauppiasta luettelevat, kuinka lisääntynyt öljynkulutus tai erikoiset sivuäänet eivät kaupantekohetkellä ”muistu mieleen”.

- Sitten koeajolla siirryttäessä moottoritienopeuksiin pyöränlaakeri huutaa niin, että se ylittää kaikki muut auton äänet. Kun auton sitten kunnon lenkin jälkeen pistää parkkiin, niin jo alkaa auton alla maa kostua, keskisuomalainen vaihtoautopäällikkö sanoo.

”Mistä näistä huoltoleimoista tietää, onko kyseessä autoliike vai apteekki?”

Öljyä runsaasti kuluttavat vaihtoautot poikivat helposti valituksia. Monet haastatelluista vaihtoautopäälliköistä tunnustavat, että myös heitä on onnistuttu huijaamaan väärennetyillä kilometrilukemilla.

Ongelma on usein siinä, että auton liikkeeseen myynyt ei yleensä itsekään tiedä tai halua uskoa, että on omistanut manipuloidun auton.

- Kun katsoo näiden tuontiautojen huoltovihkoja, niin mistä näistä huoltoleimoista tietää, onko kyseessä autoliike vai apteekki, kysyy yksi vaihtoautopäälliköistä.

Usein vaihtoon tuotavassa autossa sekä jarrupalat että - levyt ovat lopussa. Niitäkään ei myyjän suorittamalla lyhyellä koeajolla huomaa. Sen varaan moni laskeekin.

Eletty elämä näkyy vaihtoautossa

Tällä hetkellä autokauppoihin tarjotaan paljon kalliimpia autoja vaihdettaviksi halvempiin. Kun rahat käyvät vähiin, näkyy se nopeasti autossa.

- Nyt näkyy myös, että kun auton vaihtoa on lykätty, niin huoltoakin on lykätty. Autoissa on nyt keskimäärin enemmän vikoja, arvioi eräs vaihtoautopäälliköistä.

Myös moni leasing-autoista palailee omistajilleen sen näköisinä, että niitä ei ole pesty kuukausiin. Pesemättömän maalipinnan alta löytyy sitten naarmuja ja kolhuja.

- Vaikeita tilanteita syntyy myös silloin, kun auton vaihto on sovittu ja asiakas odottaa uutta autoaan, mutta kolhii vaihtoon tulevan ennen luovutusta. Monella sekin jää kertomatta, toteaa yksi vaihtoautopäälliköistä.