Koruliikkeet tiukkana – pikkulasten korvia ei lävistetä

Kultasepänliikkeet kieltäytyvät rei’ittämästä vauvojen ja pikkulasten korvia. Yrittäjät vetoavat siihen, että lapsen täytyy itse ymmärtää, mitä korvakorujen laittaminen tarkoittaa.

ilmiöt
lapsia katsomassa esitystä
YLE / Nina Keski-Korpela

Netin keskustelupalstoilla käydään kiivasta mielipiteenvaihtoa siitä, mikä on oikea ikä laittaa lapselle korvakorut.

Korvisbuumi näkyy myös koruliikkeissä. Moni yritys on tehnyt linjapäätöksen, ettei korvalävistyksiä tehdä alle kouluikäisille.

- Pitää olla kouluikäinen ja reipas, että kestää koettelemuksen. Lapsen on itse päätettävä, että hän haluaa korvikset, toimitusjohtaja Marko Kauko lahtelaisesta kultasepänliike K. I. Kaukosta sanoo.

Samoilla linjoilla ovat monet muutkin kultasepänliikkeet. Soittokierros lahtelaisiin korumyymälöihin kuitenkin paljastaa, että kyselyitä myös vauvojen ja taaperoikäisten lasten korvakoruista tulee.

Timanttiset Trion myymälänhoitaja Leena Korhonen kertoo, että pikkulapsille ei lävistyksiä tehdä.

- Vauva ei pysty päättämään asiasta itse. Lapsella on oltava oikeus päättää omasta kehostaan, hän perustelee.

- Jos hyvin nuoria tuodaan korvien rei’itykseen, on usein kyse aikuisen omasta halusta. Silloin sanomme, että ei kiitos. Emme ala kiduttaa pientä ihmistä asialla, josta hän ei ymmärrä mitään, Marko Kauko sanoo.

Tyttöjen juttu

Joissakin kulttuureissa on totuttu siihen, että lapselle laitetaan korvakorut pian syntymän jälkeen. Koruliikkeet pitävät kiinni ikärajoistaan, oli etninen tausta mikä tahansa.

- Olemme järkähtämättömiä, Marko Kauko sanoo.

Emme ala kiduttaa pientä ihmistä asialla, josta hän ei ymmärrä mitään.

Marko Kauko

Pikkulasten korvakorujen kysyjät ovat kuitenkin harvassa. Valtaosa lävistyksen tahtojista on kouluikäisiä tyttöjä, jotka haluavat korut, koska muillakin on sellaiset.

Lahden Kellokeskuksen yrittäjä Tia Soini kertoo, että kouluun mennessään lapset innostuvat korvakoruista.

- Valtaosa korvisten ottajista on tyttöjä. Ennen kävi myös poikia.

Kultasepänliike K. I. Kaukon toimitusjohtajan Marko Kaukon mukaan lapsille laitetaan liikkeessä korvakoruja päivittäin. Niiden suosio on säilynyt vuosia.

- Lähes kaikki naisihmiset hankkivat reiät korviinsa, ennemmin tai myöhemmin.