Nenäpäivänä nenät punaisiksi – hyvän asian puolesta

Hyväntekäisyystapahtuma Nenäpäivä huipentuu perjantaina. Varsinais-Suomessa on hulluteltu jo kolmen viikon ajan.

Nenäpäivä
Laulaja Lauri Tähkä Nenäpäivänä
Petra Ristola / Yle

Turussa Nenäpäivä näkyy kauppatorilla. Hyväntekeväisyystempaus järjestetään torilla kello 10.00-14.00. Mukana on Fida Internationalin hernekeittotarjoilu,Turun ammatti-instituutin kokkiopiskelijoiden lättytempaus ja sukkamyyntiä.

Lisäksi torilla on Tehyn verenpainemittaus. Palvelualojen ammattiliitto PAM tarjoilee sirkusesityksiä kävelykadulla. Katukuvassa pyörii noin 200 seurakuntanuorta, jotka keräävät lahjoituksia lippaisiin.

Yle Turku nenäillyt jo kauan

Varsinais-Suomessa Nenäpäivä on näkynyt jo lokakuun puolelta. Nenäpäivän tempauksista isoimpia on ollut Robinin kattokeikka.

Musiikki oli pääosassa myös Nenäpäivän Tuomasmessussa, jossa esiintyi Voice of Finlandista tuttu Saara Aalto.

Kakolan kauhukierrosella uteliaat pääsivät vielä kerran tutustumaan legendaarisen vankilaan. Loimaalla taas autoiltiin, kun rallikuski Laura Suvannon kyytiin pääsi hyväntekeväisyyden nimissä.

Hyväntekeväisyyttä hauskan kautta

Nenäpäivä kerää varoja maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi ja yllyttää suomalaisia hauskaan varainkeräykseen. Kolmen viikon kampanja huipentuu Yle TV2:n Nenäpäivä-show'hun, jossa mukana on Suomen kirkkaimpia tähtiä.

Viime vuonna Nenäpäivä keräsi 2,2 miljoonaa euroa maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi. Suomalaisten avulla tuhannet lapset pääsevät kouluun, saavat suojaa hiv-tartunnalta tai nukkuvat yönsä turvassa malariaverkon alla.

Nenäpäivän idea on kerätä varoja hassuttelun keinoin. Nenäpäivän järjestää Ylen Hyvä Säätiö. Sen ovat vuonna 2004 perustaneet Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen UNICEF. Säätiön toiminnassa ovat mukana myös Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Suomen Lähetysseura, Fida International, Solidaarisuus ja SASK.

Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan. Lisäksi Nenäpäivä saa ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyövaroista tiedotustukea kehitysyhteistyöstä tiedottamiseen.

Suomessa varainkeruukampanja järjestettiin ensimmäistä kertaa lokakuussa 2007, jolloin keräys tuotti yli 1,6 miljoonaa euroa. Nenäpäivän esikuva on BBC:n ja Comic Reliefin luoma Red Nose Day, jota on järjestetty Englannissa vuodesta 1988.