Kilpailuvirasto selvittämään Proxionin ja VR:n riitaa

Proxion Train on jättänyt Kilpailuvirastolle selvityspyynnön siitä, estääkö VR monopoliasemallaan raiteilla kilpailun Suomessa. Proxion pitää VR:ää kiusantekijänä.

Kotimaa
Tavarajunan keltainen veturiosa vetää puukuormaa.
Tavarajunan keltainen veturiosa vetää puukuormaa.YLE

Kilpailuvirasto ryhtyy selvittämään Proxion Trainin ja VR:n välistä kiistaa kaluston vuokraamisesta. Kilpailuviraston tutkimusjohtaja Päivi Tammilehdon mukaan on tärkeää selvittää pystyykö tavaraliikenteessä kilpailemaan vai ei.

Mikkeliin taannoin toimintansa siirtänyt Proxion haluaisi vuokrata kalustoa VR:ltä päästäkseen aloittamaan liikennöinnin, mutta VR ei suostu vuokraamaan kalustoaan Proxionin käyttöön. Proxion vetoaa kilpailulakien yleisperiaatteisiin, joiden mukaan monopoliasemassa olevan toimijan pitää tarjota palveluita muille alan toimijoille.

- Minusta tämä on VR:ltä kiusantekoa. VR:n kuljettamat määrät ovat pienenemässä ja kalustoa on siis jäämässä yli. Erikoista, että VR mieluummin romuttaa kalustoaan kuin tarjoaa sitä muille, Proxionin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo sanoo.

Edessä pitkä kiista

VR puolestaan sanoi aiemmin Helsingin Sanomille, ettei se pidä Proxionia vakavasti otettavana neuvottelukumppanina, sillä siltä puuttuu toimilupa. Proxion ei ole hakenut toimilupaa, koska sen pitäisi silloin pystyä aloittamaan liikennöinti puolen vuoden kuluessa luvan saamisesta, eikä kalustosta ole varmuutta.

- Näyttää siltä, että VR yrittää hankaloittaa kaikin keinoin toimintamme aloittamista. Harkitsemme kaluston hankintaa ulkomailta, mutta se on hidas ja kallis tie, sillä kalusto pitäisi suunnitella ja rakentaa alusta asti Suomen olosuhteisiin, Rahkamo toteaa.

Kilpailuvirasto tekee nyt kattavan markkinaselvityksen tilanteesta. Virasto tekee muun muassa eri tahoille selvityspyyntöjä, tutkii kilpailutilannetta ja taustalla olevaa lainsäädäntöä. Osviittaa ratkaisusta saatanee jo keväällä kun Kilpailuvirasto saa esiselvityksensä asiasta valmiiksi. Sen jälkeen varsinaista ratkaisua joudutaan odottamaan vielä jopa vuoden ajan. Pikaista apua pattitilanteeseen ei siis ole luvassa.

- Meillä olisi valmius aloittaa liikennöinti parissa kuukaudessa jos vain saisimme kaluston. Emme aio luovuttaa tässä asiassa. Asiakkaat ovat kannustaneet meitä toiminnan aloittamiseen ja koemme olevamme tässä koko Suomen asialla, Rahkamo sanoo.

Proxionin piti aloittaa liikennöinti jo vuonna 2013, mutta se ei saanut hankittua kalustoa rahoituksen puutteen takia.