Joulukauppaan pientä kasvua

Joulukaupan uskotaan kasvavan Turun seudulla jonkin verran Kaupan liiton ennusteen tapaan. Salon seudulla ollaan tyytyväisiä, jos päästään viime joulun tulokseen.

vähittäiskauppa
Joulutontut ovat saapuneet jo tavarataloihin.
Joulutontut ovat saapuneet jo tavarataloihin. Minna Rosvall / Yle

Turun seudun kauppakeskusjohtajat Hansan Timo Palviainen ja Myllyn Pertti Vikkula suhtautuvat varovaisen myönteisesti tulevaan jouluun. Kausi alkaa tällä viikolla. Kauppakeskukset avaavat joulukautensa näyttävillä tempauksilla. Salon kauppakeskus Plazan johtaja Anni Rasilainen on tyytyväinen, jos Plaza saavuttaa yhtä hyvän myynnin kuin viime vuonna.

- Kauppaa yritetään tehdä niin kuin ennenkin, ja tietenkin toivotaan, että sitä vähemmän valuisi Salosta ulos päin. On yritetty vähän herätellä herätellä näitä salolaisia ja ympäristökuntalaisiakin. Jotta ne palvelut pysyvät täällä ja kaupat, näitä oman paikkakunnan kauppoja pitäisi käyttää, pohtii Anni Rasilainen.

Salossa kilpailutilanne on muuttumassa keväällä, kun Halikon Prisman laajennus valmistuu. Tällä hetkellä pahimmat kilpailijat ovat kaupungin ulkopuolella.

- Jos nyt katsotaan käyttötavarakaupassa, se tarkoittaa Turun suuntaa - Skanssia, Myllyä ja Turun keskustan kauppoja ja sitten tietenkin nettikauppaa.

Pientä kasvua Hansaan ja Myllyyn?

Kaupan liiton ennusteen mukaan joulukaupan arvo kasvaa pari kolme prosenttia viime vuodesta. Joulukuu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki. Keskimäärin vähittäiskauppa on 2000-luvulla kasvanut jouluisin 4 prosenttia.

Hansan kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen on positiivinen, vaikka uusilla liikkeillä on hänen mukaansa haasteita. Hansa on uudistunut tämän vuoden aikana paljon - keskuksessa on avattu yli 20 uutta yritystä.

- Kuluttajien luottamus omaan talouteensa saattaa näkyä varovaisuutena, myöntää Palviainen.

Samoilla linjoilla on Myllyn toimitusjohtaja Pertti Vikkula.

- Uskon pieneen kasvuun, mutta toimialoittain erot ovat ilmeisiä. Esimerkiksi kodinkonekaupassa on haasteita. Siellä ei ole hittituotetta ja esimerkiksi televisioiden hinnat ovat laskeneet ja se vähentää kaupan volyymia, selittää Vikkula.