Ennätystulos Yle Turun Nenäpäivässä

Perjantaina on hassuteltu Turussakin nenät punaisina. Yle Turku on kerännyt tähän mennessä hyväntekeväisyyteen noin 30 000 euroa.

Nenäpäivä
Nenäpäivän lipaskerääjät peruukki päässä.
Petra Ristola / Yle

Hyväntekäisyystapahtuma Nenäpäivä huipentui Turussakin perjantaina. Kauppatorilla myytiin sukkia, jaettiin halauksia, tarjoiltiin hernekeittoa ja lettuja.

Yle Turun lisäksi moni taho oli mukana keräämässä rahaa. Mukana olivat muun muassa Fida International, Turun ammatti-instituutti, Tehy, Pam, Turun ja Kaarinan seurakuntanuoret, SPR:n Varsinais-Suomen osasto ja Humak.

- En saa nenää suustani, olen todella yllättynyt ja otettu tästä tuloksesta. Suomalainen nuoriso osoitti kykynsä, sillä nuorten panoksen kautta saimme kerättyä tällaisen jättipotin, sanoo Yle Turun Nenäpäivän tuottaja Joona Haarala.

Yle Turku nenäili monta viikkoa

Varsinais-Suomessa Nenäpäivä on näkynyt jo lokakuun puolelta saakka. Nenäpäivän tempauksista isoimpia oli Robinin kattokeikka. Musiikki oli pääosassa myös Nenäpäivän Tuomasmessussa, jossa esiintyi Voice of Finlandista tuttu Saara Aalto.

Kakolan kauhukierrosella uteliaat pääsivät vielä kerran tutustumaan legendaarisen lääninvankilaan. Loimaalla taas autoiltiin, kun rallikuski Laura Suvannon kyytiin pääsi hyväntekeväisyyden nimissä. Turun Ruusukorttelin jo perinteeksi muodostunut vanhustengaalakin järjestettiin.

Nenäpäivä näkyi myös TPS:n ja Tuton peleissä, nuorten rocktapahtumassa, lasten tapahtumassa Seikkailupuistossa ja aikuisten yökerhoillassa.

Hyväntekeväisyyttä hauskan kautta

Nenäpäivä kerää varoja maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi ja yllyttää suomalaisia hauskaan varainkeräykseen. Kolmen viikon kampanja huipentuu perjantaina Yle TV2:n Nenäpäivä-show'hun, jossa mukana on Suomen kirkkaimpia tähtiä.

Viime vuonna Nenäpäivä keräsi 2,2 miljoonaa euroa maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi. Suomalaisten avulla tuhannet lapset pääsevät kouluun, saavat suojaa hiv-tartunnalta tai nukkuvat yönsä turvassa malariaverkon alla.

Nenäpäivän idea on kerätä varoja hassuttelun keinoin. Nenäpäivän järjestää Ylen Hyvä Säätiö. Sen ovat vuonna 2004 perustaneet Suomen Punainen Risti, Kirkon Ulkomaanapu ja Suomen UNICEF. Säätiön toiminnassa ovat mukana myös Pelastakaa Lapset, Plan Suomi Säätiö, Suomen Lähetysseura, Fida International, Solidaarisuus ja SASK.

Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan. Lisäksi Nenäpäivä saa ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyövaroista tiedotustukea kehitysyhteistyöstä tiedottamiseen.

Suomessa varainkeruukampanja järjestettiin ensimmäistä kertaa lokakuussa 2007, jolloin keräys tuotti yli 1,6 miljoonaa euroa. Nenäpäivän esikuva on BBC:n ja Comic Reliefin luoma Red Nose Day, jota on järjestetty Englannissa vuodesta 1988.