HSL:n bussit ongelmissa liitosalueen kapeilla teillä

Sipoosta Helsinkiin siirtyneiden haja-asutusalueiden talviolot ovat osoittautuneet HSL:n busseille turhan vaativiksi. HSL on ilmoittanut ajavansa Östersundomissa linjan 91 tietyn osuuden vain säiden salliessa. Alueen asukkaat ihmettelevät päätöstä.

Kotimaa
Maantie. Vähän lunta. Autonrenkaan jäljet.
YLE / Anssi Leppänen

Toistaiseksi linja 91 kulkee Östersundomissa tavanomaisella reitillään vieden harvakseltaan asuttujen alueiden asukkaita palveluiden luo ja Helsingin keskustaan suuntaavien linjojen varteen.

HSL on kuitenkin ilmoittanut, että talven mittaan pikkubussin reittiin tulee muutoksia. Yksityisen tiehoitokunnan huoltama Puroniityntie on bussille välillä liian kapea ja liukas.

Joukkoliikennesuunnitteluosaston johtajan Tero Anttilan mukaan kahden viime talven kokemukset ovat huonot. Pikkubusseja on jouduttu nostamaan ojasta hinausauton voimin useampia kertoja.

- Tien kunnossapito ei ole vastannut sitä tasoa, että se olisi ollut talvella bussilla liikennöitävissä. Tie on muutenkin kapea. Jos siitä tulee hyvin liukas, riskit kasvavat. Siellä on ollut onnettomuus- ja läheltäpititilanteita, Anttila selittää.

Tie on muutenkin kapea. Jos siitä tulee hyvin liukas, riskit kasvavat.

Tero Anttila

Kaupunkilaisbussi kauhistuu maaseutua

Sipoosta Helsinkiin siirretyn liitosalueen asukkaat ihmettelevät HSL:n ratkaisua. Esimerkiksi koulukuljetukset hoituvat Puroniityntiellä HSL:n autojen kaltaisilla ajoneuvoilla ongelmitta läpi talven.

Anttilakaan ei ole tilanteeseen tyytyväinen, sillä se syö julkisen joukkoliikenteen luotettavuutta.

- Katsoimme kuitenkin, että on parempi informoida tällaisesta mahdollisuudesta ihmisiä, ettei se tule yllättäen. Kun ihmiset huomaavat, että sää huononee, he osaavat varautua siihen, että bussi ei tällaisina päivinä välttämättä Puroniityntielle pääse.

Puroniityntiestä huolehtivan tiehoitokunnan mukaan tie pidetään huomattavasti paremmassa kunnossa kuin pienet soratiet maaseudulla yleensä. Tietä on myös tuloksetta tarjottu siirrettäväksi Helsingin kaupungin vastuulle.

Anttila myöntää, että liitosalueen olosuhteet ovat kaupunkilaisbusseille haastavat.

- Tietysti on kysymys siitä, että tämä on maaseutumaiempaa kuin kaupunkialue yleensä. Liitosalueen osalta on pyritty siihen, että tarjotaan asukkaille hyvät joukkoliikennepalvelut, mutta tuolla kohdin infrastruktuuri ei valitettavasti vastaa tasoa, jota liikenteen hoitaminen pikkubusseilla edellyttää.