Venäjä haluaa uusia junayhteyksiä rajan yli

Itärajan kasvavia rajaruuhkia voitaisiin helpottaa lisäämällä junavuoroja Suomen ja Venäjän välillä. Nykyisin matkustajajunat Suomen ja Venäjän välillä ylittävät rajan Vainikkalassa, mutta Venäjä on esittänyt junaliikenteen aloittamista muun muassa Pietarista Imatralle ja Petroskoista Joensuuhun ja jopa Ouluun.

Kotimaa
Alexander Nevsky
Yle

Maantieliikenteen ruuhkautuminen itärajalla on nostanut uudelleen esille ajatuksen junaliikenteen aloittamisesta Imatran ja Pietarin välille. Venäjä on tänä syksynä esittänyt virallisesti uusien reittien avaamista ja varsinkin Etelä-Karjalassa ajatus saa kannatusta.

- Jos katsoo miten autoliikenne on Etelä-Karjalan raja-asemilla kehittynyt, niin osa tästä liikenteestä olisi siirrettävissä raiteille. Kestävän kehityksen periaatteita noudattavalle ja nopealle tavalle olisi kysyntää, sanoo Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen.

Lähivuosina Imatran kylpylän alueelle, Ukonniemeen ja Lappeenrannan Rauhan alueelle on tulossa yli 10 000 vuodepaikkaa. Volyymi kasvaa ja kysyntää junamatkustamiselle on.

- 120 vuotta sitten matkustusyhteyksiä kehiteltiin tarpeeseen silloinkin. Silloin tuli useampia junia esimerkiksi Imatralle juuri Viipurin suunnasta. Kyllä tämä olisi aivan oivallinen lisä Pietarista suoraan loma- ja kylpyläalueelle, perustelee kaupunginjohtaja Lintunen.

Uusilta yhteyksiltä edellytetään kannattavuutta

VR laskee parhaillaan uusien junayhteyksien kannattavuutta ja selvittää, millaisia matkustajamääriä ehdotetuille reiteille olisi odotettavissa. Johtopäätökset reitin tarpeellisuudesta tehdään vasta selvitysten jälkeen. VR:lle uuden liikenteen täytyy olla liiketoiminnallisesti kannattavaa.

- Meitä kiinnostaa kaikki uusi liikenne niin kotimaassa kuin Suomen ja Venäjän välilläkin. Avoimin mielin ollaan näitä vaihtoehtoja tutkimassa ja tekemässä selvityksiä. Kaikki kolme ehdotusta ovat kiinnostavia hankkeita. Venäjän rautatie on ehdottanut kuukausi sitten myös Petroskoi - Joensuu- ja Petroskoi - Oulu-välisiä reittejä, sanoo kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.

Tänä vuonna itärajan ylittää 10 miljoonaa kävijää, näistä junissa matkustajaa reilu puoli miljoonaa. VR:n päätavoite on kasvattaa Helsingin ja Pietarin välisen reitin matkustajamääriä. Karkean arvion mukaan junassa pitää olla 150 matkustajaa, jotta liikenne olisi kannattavaa. Junan ei toki tarvitse kulkea joka päivä. Myös tilausliikenteen mahdollisuutta selvitetään.

Allegro tärkein

Allegro on VR:lle ensimmäinen ja tärkein Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä. Siinä on vielä tilaa matkustajamäärien kasvattamiseen. Kaakkois-Suomeen kaivattuja turisteja Allegro ei ole tuonut hyvistä yhteyksistä huolimatta. Matkustus painottuu Helsinkiin.

Vuodelle 2015 kaavailtu viisumivapaus on suuri mahdollisuus, joka tulee lisäämään matkustajamääriä.

- Jossain vaiheessa pitää miettiä uusia vaihtoehtoja liikenteen hoitamiseen. Lisäkalustoa tullaan varmasti jossain vaiheessa tarvitsemaan Allegron yhteyteenkin, arvelee VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.