Finnair ja ammattiliitot kiistelevät kannustinjärjestelmästä

Finnair puhuu kannustinpalkkiojärjestelmän uudistamisesta, ammattiliitot järjestelmästä luopumisesta.

Kotimaa
Finnairin lentokone kiitoradalla.
Yle

Finnairin ilmoitus luopua kannustinpalkkiojärjestelmästä ensi vuoden alussa on saanut ammattiliitot takajaloilleen. Ilmailualan unioni IAU ja ammattiliitto Pro paheksuvat päätöstä, joka koskee noin 3 000 yhtiön työntekijää. Finnairin mukaan toimimattoman kannustinjärjestelmän tilalle aiotaan kehittää uusi järjestelmä.

Tällä hetkellä Finnairilla on kaksi palkitsemisjärjestelmään. Puhtaasti Finnairin tulokseen sidottu henkilöstörahasto säilyy, eikä sitä olla uusimassa. Yhtiön ylin johto ei kuulu tähän rahastoon.

Sen sijaan Finnair on luopumassa kollektiivisista kannustinpalkkioista, jotka eivät ole yhtiön mielestä toimineet halutulla tavalla. Kyseessä olevat palkkiot ovat olleet keskimäärin kahden prosentin suuruisia, mikä on koettu pieneksi ja tehottomaksi. Nykyisen järjestelmän tilalle aiotaan löytää uusia palkitsemistapoja.

- Uutta järjestelmää ei vielä ole. Se tehdään työntekijäjärjestöjen kanssa yhdessä, Finnairin henkilöstöjohtaja Manne Tiensuu kertoo.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne ei innostu ajatuksesta. Tiedotteessaan Rinne toteaa, että Finnairin yksipuolisesti tekemät päätökset ovat täysin työntekijöiden intressien vastaisia.

Pro ja IAU syyttävät Finnairia johdon palkitsemisjärjestelmän säilyttämisestä. IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaari epäilee, että Finnairin johto on luikertelemassa säästötalkoiden ulkopuolelle. IAU peräänkuuluttaa omistajaohjauksen uutta linjausta, jonka mukaan koko henkilöstö pitäisi palkita samoin perustein ja samanaikaisesti.

Tiensuun mukaan myös johdon kannustinpalkkiojärjestelmä uusitaan. Samalla Tiensuu muistuttaa, että Finnair voi itse päättää niin johdon kuin henkilöstön osalta ylimääräisistä kannustinjärjestelmistä.

IAU:n tiedotteessa kerrotaan Finnairin perustelleen luopumispäätöstä kahden miljoonan euron vuosittaisilla säästöillä. Tiensuun mukaan kyseiset säästöt saataisiin, jos lopetetun järjestelmän tilalle ei kehitetä uutta. Tiedotteessan Finnair kertoo, että "muutoksilla on mahdollisesti myös säästövaikutuksia".