Lappi on tavanomaisen yläpuolella

Lappi on henkisesti, maantieteellisesti ja teoissaan tavanomaisen yläpuolella. Näin määrittelee torstaina julkaistu Lapin aluebrändi. Lapin liiton brändihankkeella halutaan lisätä Lapin vetovoimaa ja antaa myös Lapin asukkaille itselleen yhteinen tavoite ja tulevaisuudenkuva.

Kotimaa
Tavarajuna Ounaskosken sillalla
Jarmo Honkanen / Yle

Lappi-brändin pääviesti liputtaa rohkeasti Lapin ja lappilaisuuden erityisyyttä. Lappi nähdään onnellisen elämän keskipisteenä ja Lapissa ollaan terveellä tavalla ylpeitä itsestä. Pääviesti, joka nähdään todennäköisesti Lappi-materiaaleissa tästä lähtien on: Lapland - Above Ordinary.

Brändityön asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Johanna Ikäheimo kertoo lausahduksen viittaavaan Lapin maantieteelliseen sijaintiin, mutta sillä on myös vertauskuvallinen merkitys.

- Pääviesti on se, että me olemme täällä pohjoisessa kaiken maailman päällä ja me olemme tavanomaisuuden yläpuolella, Ikäheimo sanoo.

Ajatusleikki tuntuu viittaavaan Australiaan, jonka kaikki tuntevat paikkana "Down Under".

Tehemä pois

Brändissä Lapille on asetettu viisi vetovoimatekijää otsikoilla: Luonnossa ja luonnosta, Avoin ja arktinen, Outoa taikaa, Aito hulluus ja Tehemä pois.

- Me lappilaiset olemme kuuluisia siitä, että silloin kun me päätämme että jotain tehdään, niin me emme kauheasti kursastele. Me hoidamme homman pois ilman suurempia kommervenkkeja, Ikäheimo sanoo.

Brändiin haluttiin kirjata myös hulluus, vaikka se mainittiin myös kaksi vuotta sitten julkistetussa Suomi-brändissä.

- Suomi-brändin alla puhuttiin omalaatuisista suomalaisista, mutta uskoisin, että me Lapissa olemme vielä astetta verran hullumpia ja me olemme aitoja hulluja, Ikäheimo sanoo.

Pitää erottautua

Johanna Ikäheimon mukaan Lappi-brändiä tarvitaan nostattamaan lappilaisten yhteishenkeä ja tulevaisuudenuskoa. Ulkopuolisille brändi kertoo siitä, miten Lappi eroaa muusta Suomesta ja koko maailmasta. Puhutaan siis vetovoimasta.

- Me kaikki täällä pohjoisessa ja sanoisin että maailmallakin, meidän täytyy ruveta erottautumaan. Me tarvitsemme tänne työvoimaa, matkailijoita ja investointeja lappilaisiin, jotka asuvat maailman huipulla, Ikäheimo sanoo.

Toisin kuin joissakin brändihankkeissa, Lappi-brändiä ovat rakentaneet asiantuntijoiden lisäksi vapaaehtoiset, yhteensä brändääjiä oli 2 500.

- On aivan ihanaa, että tätä ei voida nimetä yhden asiantuntijaryhmän eikä byrokraattisten ihmisten tekeleeksi, vaan tässä on todellakin ollut kaiken ikäisiä ja näköisiä ihmisiä, Ikäheimo sanoo.

Tilaisuus kaikille

Lappi-brändiä tehtiin kaksi vuotta ja se maksoi 380 000 euroa. Rahoitus tuli EU:lta ja kaikilta Lapin kunnilta.

Lappi-brändi julkaistaan torstai-iltana Rovaniemellä kaikille avoimessa tilaisuudessa Arktikumin ja Pilkkeen piha-aukiolla kello 18 lähtien. Tilaisuuteen osallistuu videoviestein viisi muuta Lapin paikkakuntaa.