Luottokortti laulamaan ennen matkaa

Lentääkö etelän lämpöön luotolla vai käteisellä? Pahimmassa tapauksessa matkanjärjestäjän konkurssi voi viedä käteismaksajan rahat ja reissun, varoittaa kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivanen.

Kotimaa
Kuvankaappaus AirFinlandin nettisivuilta.
Kuluttajavirasto on auttanut mm. konkurssin tehneen lentoyhtiö Air Finland Oy:n asiakkaita.Air Finland

Matkat kannattaa maksaa luottokortilla. Ainakin silloin, jos ei satavarmasti luota matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön. Saman ohjeen antaa myös kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivanen.

- Kannattaa myös katsoa se, että maksaa matkansa kotimaisella luottokortilla. Jos käy pahin vaihtoehto eli lentoyhtiö menee konkurssiin, rahansa voi saada takaisin luottoyhtiön kautta. Suomalainen luottokortti tarkoittaa sitä, että kortti voi olla kansainvälinen luottokortti, mutta myöntäjänä on suomalainen yhtiö, selventää Terhi Toivanen.

Aika harva taitaa sopimuksen pikkupräntin lukea meidän kuluttajaneuvojien lisäksi.

Terhi Toivanen

Kuluttajaneuvoja myös muistuttaa, että kuluttajansuojaa sovelletaan vain niissä tapauksissa, joissa kuluttaja on ostajana.

Käteiskaupassa voi miettiä pariin otteeseen, onko matkanjärjestäjä tarpeeksi luotettava asiointikumppani. Valmismatkan järjestäjät ovat yleensä velvollisia asettamaan vakuuden, josta sitten tarvittaessa maksetaan ennakkomaksuja ja kotiinkuljetuksia.

- Verkkopankissa tai käteisellä maksaessa tahtoo käydä niin, että konkurssin sattuessa saataviaan ei saa kokonaan takaisin, pahimmassa tapauksessa ei lainkaan. Sekin on mahdollista, että jos konkurssissa haluaa valvoa saataviaan, siitä pitää maksaa. Näin kävi esimerkiksi unkarilaisen lentoyhtiön tapauksessa.

Kaikkia varauksia ei voi perua

Nettikauppa on nykyisin helppo ja nopea kauppatori, mutta kauppaehdot voivat yllättää innokkaan kuluttajan. Esimerkiksi lentomatkoissa yleistä etämyynnin peruutusoikeutta ei ole, ja sama koskee myös teatterinäytäntöjä.

Turisteja Kanariansaarten Las Palmasissa.
Lomalaisia Las Palmasin rannalla.Elvira Urquido A. / EPA

- Usein ihmiset ajattelevat, että varaus on mahdollista perua. On hyvä tietää, että matkat kuuluvat niihin harvoihin poikkeuksiin, joissa peruutusoikeutta lain nojalla ei ole.

- Aika harva taitaa sopimuksen pikkupräntin lukea meidän kuluttajaneuvojien lisäksi. Kun hankaluuksia sattuu, niin silloin yleensä yrityksen puolelta pieniin präntteihin vedotaan. Tosin jos tekstistä löytyy hyvin yllättävää ja yleisistä ehdoista poikkeavaa, voi kuluttaja valittaa jälkikäteen sitoumuksestaan huolimatta.

Aika ei kulu valittajan eduksi

Kuluttajaviraston listalla matkoihin liittyvät valitukset eivät tänä vuonna yllä kympin sakkiin, mutta konkurssiuutiset saavat puhelimen laulamaan. Jos matka ei ole vastannut lupauksia, valitustaan ei kannata pantata.

- Aika ei kulu ainakaan valittajan eduksi. Reklamointi on tehtävä kohtuullisessa ajassa, ja usein valitusaika on kirjattu ylös ainakin valmismatkoissa ja matkatavaroiden osalta.

Aktiivinen matkailija vertailee jo etukäteen kotisohvalla matkakohteita ja hotelleja. Kanssamatkustajien suosituksista ja kauhukertomuksista saa vinkkejä ostopäätöksen tekoon.

- Kun ihmiset pystyvät netin kautta etukäteen tutustumaan matkakohteeseen, ei eteen tule ainakaan suuria yllätyksiä tai pettymyksiä. Näppituntumalta voisi sanoa, että yhä vähemmän meille tulee valituksia.